Tüketicilerin benlik kurgusu ve anlık satın alma eğilimi arasındaki ilişki
Citation
Özden, A. T. (2021). Tüketicilerin benlik kurgusu ve anlık satın alma eğilimi arasındaki ilişki. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 17(2), 483-505. Doi: 10.17130/ijmeb.827936Abstract
Anlık satın alma, tüketim toplumlarında gittikçe artan bir tüketim davranışıdır. Tüketicilerin benlik kurguları ile anlık satın alma eğilimleri arasındaki ilişki, kültürlerarası farklılıkların anlaşılması için önem taşımaktadır. Yapılan araştırmalarda genellikle benlik kurgusunun bireyci ve toplulukçu olarak iki boyutuyla ele alındığı görülmektedir. Bu çalışmada, diğerlerinden farklı olarak, Türk tüketicilerin bireyci, ilişkisel ve toplulukçu benlik kurgusu boyutları ile anlık satın alma eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Türkiye’nin üç büyük şehri olan İstanbul, Ankara ve Samsun’da407 tüketiciye anket uygulanmıştır. İlişkisel, bireyci ve toplulukçu benlik ile anlık satın alma eğilimi arasındaki ilişki, korelasyon katsayıları hesaplanarak incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, Türk tüketicilerin ilişkisel benlik puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca; bireyci, ilişkisel ve toplulukçu benliğin anlık satın almanın anlamlı yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma, benlik kurgusunun üç boyutu ile anlık satın alma eğiliminin ilişkisine dair yapılmış ilk çalışma olması nedeni ile önem taşımaktadır. Elde edilen sonuçlar ışığında işletmelere ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Impulsive buying is an increasing consumption behavior in consumer societies. The relationship between consumers’ self-construals and impulsive buying tendencies is important for understanding intercultural differences. In the researches, it is seen that the self-construal is generally discussed with two dimensions including individual self and collective self. In this study, different from the others, it is aimed to investigate the relationship between the relational, individual and collective self-construal dimensions of Turkish consumers and their impulsive buying tendencies. For this purpose, questionnaires were applied to 407 consumers in Turkey’s three largest city, Istanbul, Ankara and Samsun. The determination of the relationship between the relational, individual and collective self and impulsive buying was investigated by calculating the correlation coefficients. According to the results the relational self scores of Turkish consumers were higher. Furthermore, it has been determined that the individual, relational and collective self is a significant predictor of impulsive buying. The importance of the study stems from the fact that this is the first study on the relationship between the three dimensions of selfconstrual and the tendency of impulsive buying In line with the results various suggestions have been made to businesses and researchers.
Source
Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme DergisiVolume
17Issue
2Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Romantik ilişkilerde siber flört istismarının beden imgesi ve benlik saygısıyla ilişkisi / Ayşegül Bakır ; Danışman Melek Kalkan.
Bakır, Ayşegül (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)… -
Klinik hemşirelerin profesyonel benlik kavramı ile spiritüel bakım algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi / Gonca Aktaş ; Danışman Serap Güleç.
Aktaş, Gonca (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)… -
Müzik öğretmenlerinin iş doyumları ve benlik saygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi / Bilgi Kabakcı ; Danışman Bahar Güdek.
Kabakcı, Bilgi (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)…