Helikopter anne tutumları: Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik iyi oluşları üzerindeki yordayıcı rolü
Künye
Yam, F. C., Kumcağız, H. (2021). Helikopter anne tutumları: Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik iyi oluşları üzerindeki yordayıcı rolü. OPUS International Journal of Society Researches, 17(35), 1946-1967. Doi: 10.26466/opus.784171Özet
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin annelerinden algıladıkları helikopter ebeveyn tutumlarının yaşam doyumları ve psikolojik iyi oluşları üzerindeki yordayıcı rolünü incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 166’sı kadın ve 74’ü erkek olmak üzere 240 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Helikopter Ebeveyn Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin standart sapma, ortalama, basıklık ve çarpıklık değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca psikolojik iyi oluş, yaşam doyumu ve algılanan helikopter anne tutumu değişkeleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi kullanılmıştır. Diğer açıdan algılanan helikopter anne tutumunun üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik iyi oluş düzeyleri üzerindeki yordayıcı rolünü incelemek için basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan regresyon analizinin sonucuna göre üniversite öğrencilerinin annelerinden algıladıkları helikopter ebeveyn tutumlarının yaşam doyumları ve psikolojik iyi oluşları üzerinde negatif yordayıcı etkisinin olduğu görülmüştür. Diğer bir ifadeyle bu sonuç üniversite öğrencilerinin annelerinden algıladıkları helikopter ebeveyn tutumları yükseldikçe yaşam doyumları ile psikolojik iyi oluş düzeylerinde azalmanın meydana geleceğine işaret etmektedir. Araştırmada elde edilen bulgular alan yazındaki diğer araştırma sonuçları ile tartışılmış ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur. In this study, it was aimed to examine the predictive role of helicopter parental attitudes perceived by university students from their mothers on their life satisfaction and psychological well-being. The study group of the consists of 240 university students, 166 of whom are women and 74 men. Helicopter Parent Attitude Scale, Life Satisfaction Scale and Psychological Well-being Scale were used as data collection tools in the study. Descriptive statistics of the collected data were calculated. In addition, Pearson Product Moment Correlation analysis was used to evaluate the relationship between psychological well-being, life satisfaction and perceived helicopter mother attitude variables. On the other hand, simple linear regression analysis was used to examine the predictive role of perceived helicopter mother attitude on university students' life satisfaction and psychological well-being. According to the results of the regression analysis, it was seen that the helicopter parental attitudes that university students perceived from their mothers had a negative predictive effect on their life satisfaction and psychological well-being. In other words, this result indicates that as the helicopter parental attitudes perceived by university students from their mothers increase, their life satisfaction and psychological well-being levels will decrease. The findings obtained in the study were discussed with other research results in the literature, and various suggestions were presented for further research.