Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÇelik Şahin, Ayşenur
dc.contributor.authorÖzmen, Emine Rüya
dc.date.accessioned2022-04-10T19:50:55Z
dc.date.available2022-04-10T19:50:55Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.citationÇelik Şahin, A., & Özmen, E. R. (2021). Paylaşımlı kitap okuma sırasında tipik gelişim gösteren, otizm spektrum bozukluğu ve zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinin kullandıkları etkileşim ve dili destekleme stratejilerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 38-52. Doi: 10.16986/HUJE.2019057158en_US
dc.identifier.issn1300-5340 / 2536-4758
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.16986/HUJE.2019057158
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/33105
dc.descriptionWOS:000614268400003
dc.descriptionESCI
dc.description.abstractErken çocukluk döneminde özellikle dil ve iletişim becerilerinin kazandırılmasında ebeveyn çocuk etkileşimleri önem kazanmaktadır. Paylaşımlı kitap okuma, çocuklara dil ve iletişim becerilerinin kazandırılmasında kullanılabilen etkileşime dayalı bir yöntemdir. Bu araştırmanın amacı, normal gelişim gösteren, otizm spektrum bozukluğu ve zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinin, çocuklarıyla birlikte paylaşımlı kitap okuma sırasında kullandıkları etkileşim ve dili destekleme stratejilerinin betimlenmesi ve gruplar arasında strateji kullanımlarının karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubuna, her gruptan 15 anne olmak üzere, 45 çocuğun annesi katılmıştır. Çocukların yaşları 36-71 ay arasında değişmektedir. Araştırmada, veri toplamak amacıyla Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi, Demografik Bilgi Formu ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Paylaşımlı Kitap Okuma Dereceleme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, annelerin paylaşımlı kitap okuma sırasında etkileşim ve dili destekleme stratejilerinin kullanım düzeylerinde ve sıklığında gruplar arasında çeşitlilik olduğunu göstermiştir. Annelerin çocuklarıyla birlikte paylaşımlı kitap okuma sırasında kullandıkları stratejilerin sıklığına bakıldığında, bazı stratejilerin daha fazla tercih edilirken, diğerlerinin daha az tercih edildiği görülmüştür. Ayrıca ölçeğin dili anlama ve üretme becerilerini destekleme stratejilerine ilişkin alt boyutunda, gruplar arasında strateji kullanımları açısından otizm spektrum bozukluğu olan çocukların annelerinin lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur.en_US
dc.description.abstractDuring the early childhood period parent-child interactions become crucial for the acquisition of especially the language and communication skills. Shared book reading (SBR), which is an interaction-based approach, can be used in making children acquire language and communication skills. The purpose of this study was to determine the interaction and language scaffolding strategies used by mothers of children with typical development (TD), autism spectrum disorder (ASD), and intellectual disability (ID) during SBR as well as compare the strategy use among the groups. The study group consisted of 45 mothers, 15 mothers from each group. The ages of children were 36-71 months. The data collection tools were Turkish Early Language Development Test, Demographic Information Form, and SBR Rating Scale, which was developed by the researchers. The study findings showed that there was variety among the groups in terms of level and frequency of mothers’ strategies they used for interaction and language scaffolding during SBR. The frequency of strategies mothers used differed during SBR with their children, some strategies were more preferred than others and some were less preferred. In addition, there was a significant difference in favor of mothers of children with ASD in terms of sub dimensions of strategy use related to language comprehension and production.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHacettepe Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.16986/HUJE.2019057158en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectpaylaşımlı kitap okumaen_US
dc.subjectetkileşim ve dili destekleme stratejilerien_US
dc.subjectanne-çocuk etkileşimien_US
dc.subjectshared book readingen_US
dc.subjectinteraction and language scaffolding strategiesen_US
dc.subjectmother-child interactionen_US
dc.subject.classificationEducation & Educational Research
dc.titlePaylaşımlı kitap okuma sırasında tipik gelişim gösteren, otizm spektrum bozukluğu ve zihinsel yetersizliği olan çocukların annelerinin kullandıkları etkileşim ve dili destekleme stratejilerinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeInteraction and language scaffolding strategies used by mothers of children with typical development, autism spectrum disorder, and ıntellectual disability during shared book readingen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentOMÜ, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümüen_US
dc.contributor.authorID0000-0001-6346-2294en_US
dc.contributor.institutionauthorÇelik Şahin, Ayşenur
dc.identifier.volume36en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage38en_US
dc.identifier.endpage52en_US
dc.relation.journalHacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster