The effect of a group psychoeducation program for improving forgiveness on the forgiveness levels of psychological counselor candidates
Künye
Vural Batık M., & Afyonkale Talay, N. (2021). The effect of a group psychoeducation program for improving forgiveness on the forgiveness levels of psychological counselor candidates. Pamukkale University Journal of Education, 51, 1-33. doi:10.9779/pauefd. 686232.Özet
This research was carried out with a mixed research model to test the group psychoeducationprogram's effectiveness to improve psychological counselor candidates' forgiveness levels. In thisresearch 2x3 (experiment / control groups - pre-test / post-test / follow-up test) quasi-experimentaldesign was used. Participants of the study consist of 20 psychological counselor candidates; half ofthem are in the experimental group, and the other half of them are in the control group. Theeffectiveness of the psychoeducation program prepared by researchers was decided with Two FactorVariance Analysis for Repeated Measures and Bonferroni test. The research results indicated that theexperimental group's level of forgiveness increased significantly after the group psychoeducationprogram compared to the control group, and this effect of the program was maintained until threemonths after the program. According to the interviews, the participants' gains from the program, theprogram's contributions, and the effective studies in the program were positive. It has been observedthat the developed group psychoeducation program meets the needs of psychological counselorcandidates in forgiveness. Psikolojik danışman adaylarının affetme düzeylerini geliştirmeye yönelik hazırlanan grup psikoeğitim programının etkililiğini test etmek amacıyla yapılan bu araştırma, karma araştırma modeliyle yürütülmüştür. Araştırmada, yarı deneysel desenlerden “2x3’lük (deney/kontrol grupları- ön test/son test/izleme testi) desen” kullanılmıştır. Araştırmaya deney grubunda 10 ve kontrol grubunda 10 olmak üzere toplam 20 psikolojik danışman adayı katılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan affetmeyi geliştirmeye yönelik grup psikoeğitim programının etkililiğini belirleyebilmek amacıyla Tek Faktör Üzerinde Tekrarlı Ölçümler için İki Faktörlü Varyans Analizi ve Bonferroni testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, deney grubunun affetme düzeyi grup psikoeğitim programı sonrasında kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde artmış ve programın bu etkisi programdan üç ay sonraya kadar korunmuştur. Deney grubundaki katılımcılarla yapılan görüşmelere göre, katılımcıların programdan kazanımları, programın katkıları ve programda etkili olan çalışmalara ilişkin görüşleri olumlu yönde olmuştur. Geliştirilen grup psikoeğitim programının psikolojik danışman adaylarının affetme konusundaki ihtiyaçlarını karşılar nitelikte olduğu görülmüştür.