Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarında vatandaşlık eğitimi / Bayramali Nazıroğlu; Danışman Mevlüt Kaya
Özet
Bu çalışmada, Türkiye’deki ilk ve ortaöğretim okullarında zorunlu olarak okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi için hazırlanan öğretim programlarında öngörülen ideal vatandaş tasavvuru ele alınmıştır. Çalışma, toplam üç bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde vatandaşlığın kuramsal temelleri; vatandaşlık, ulus ve ulusçuluk kavramları, vatandaşlık teorileri ve vatandaşlık bileşenleri ele alınmıştır.İkinci bölümde vatandaşlık eğitimi, vatandaşlık eğitimi ile din eğitimi ilişkisi ve Türkiye’de vatandaşlık eğitiminin tarihsel gelişimi üzerinde durulmuştur. Bu amaçla öncelikle vatandaşlık eğitiminin tarihi, mahiyeti ve amaçları gibi bir takım temel bilgiler verilmiştir. Ardından, vatandaşlık eğitimi ve din eğitimi arasındaki ilişkiler tahlil edilmiştir. Neticede her iki disiplin arasında yakın bir ilişki olduğu; bu ilişkinin, Türkiye özelinde de geçerli olduğu sonucuna varılmıştır.Son bölümde ise, vatandaşlık eğitiminin, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programlarına yansımaları ele alınmıştır. Bu amaçla programların hem söylemi, hem de öğrenme alanları incelenmiştir. Bu inceleme, ideal vatandaşın nitelikleri açısından yapılmıştır. Neticede bu dersin, Türkiye’de vatandaşlık eğitimi açısından önemli bir ders olduğu sonucuna varılmıştır