Effects of drama practices upon learning and retaining word pairs in efl classes / Bilge Ok; Danışman Gülay Er
Özet
Bu çalışma drama uygulamalarının yabancı dil sınıflarında sözcük çiftlerini öğrenmeye ve akılda tutmaya olan etkilerini ortay çıkarmak amacıyla hazırlanmıştır.Çalışmanın evrenini Vezirköprü ilçe merkezinde öğretim yapan devlet lise ve dengi okulları yabancı dil sınıfları, örneklemini ise Vezirköprü deki Anadolu Lisesi 9.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.Bu çalışmada 29 öğrenciden oluşan bir deney grubu ve 29 öğrenciden oluşan bir kontrol grubu olmak üzere iki grup bulunmaktadır.Drama uygulamaları rol oynama teknikleri ve drama oyunlarıyla sözcük çiftleri "fiil + isim" eşdizimlilikleri ile sınırlandırılmıştır.Deney grubunda drama uygulamalarına yer verilirken kontrol grubunda geleneksel dil öğretim tekniklerinden "tümce oluşturma" ve "tümce tamamlama" alıştırmaları uygulanmıştır.Verilerin istatistiksel analizinde t-testi kullanılmıştır.Bu araştırmada kontrol gruplu ön-test son-test model kullanılmıştır. Araştırmanın deney ve kontrol grubunu belirlemek amacıyla İngilizce dersi alan 9A ve 9B şubelerinde 58 öğrenciye sözcük çiftleri konusunda 40 maddelik bir başarı testi uygulanmıştır.Daha sonra öğrencilerin verdikleri doğru ve yanlış cevapların dağılımı çıkarılmıştır.Öğrencilerin çoğunlukla doğru cevap verdikleri 20 madde başarı testinden çıkarılmış öğrencilerin çoğunlukla yanlış cevap verdikleri 20 madde ise başarı testi içinde alıkonulmuştur.Daha sonra 20 maddelik bu başarı testi ön-test olarak tekrar 9A ve 9B şubelerinde uygulanmış ve öğrencilerin bu başarı testinden aldıkları puanların birbirine çok yakın olduğu ve düşük başarı düzeyini gösterdiği saptanmıştır.Araştırmanın çalışma grubu bu şekilde 9A ve 9B şubelerinde bulunan 58 öğrenciden oluşturulmuş ve daha sonra rastlantısal yöntem esas alınarak 9B şubesi deney grubu olarak 9A şubesi ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir.Deney ve kontrol grubunda yeni sözcük çiftleri aynı okuma metinleriyle sunulmuştur.Her iki grupta bu okuma metinleri ile ilgili okuma öncesi ve okuma sonrası sorular sorulmuştur.Fakat iki grupta da farklı dil öğretim teknikleri uygulanmıştır. Deney grubunda derslere öğrencilerin öğrenmeye hazır olmalarını sağlamak için fiziksel ısınma çalışmalarıyla başlanmıştır.Okuma metinleri okunduktan ve sorular cevaplandırıldıktan sonra deney grubunda drama oyunları ve rol oynama etkinlikleri uygulanmıştır.Her uygulamada arklı drama oyunları kullanılmıştır.Rol oynama etkinlikleri için faydalı ifadeler bölümünde yeni sözcük çiftlerini içeren rol kartları kullanılmış ve öğrenciler grup çalışması yaparak rollerini oynamışlardır.Her ders sonunda öğretmen dönüt sağlamak için öğrencilerin yaptıkları yanlışlar üzerinde durmuş ve bu hataları düzeltmiştir.Kontrol grubunda da aynı okuma metinleri çalışılmış ve metinlerle ilgili aynı sorular cevaplandırılmıştır.Daha sonra verilen sözcük çiftleriyle tümcelerdeki boşlukları doldurmaya dayalı " tümce tamamlama alıştırmaları" yapılmıştır.En son olarak verilen sözcük çiftleriyle "tümce oluşturma alıştırmaları" yapılmıştır.Her iki grupta üç haftalık bir uygulamadan sonra sözcük çiftleri deney grubunda bir drama oyunuyla kontrol grubunda ise "boşluk doldurma alıştırmasıyla" tekrar edilmiştir. Üç gün sonra her iki gruptaki öğrenciler ön-testteki 20 maddelik sözcük çiftlerini içeren bir son-teste tabi tutulmuşlardır.Son testin sonuçlarına göre deney grubu ve kontrol grubu toplam puanları arasında anlamlı bir fark olduğu ve deney grubunun puanlarının kontrol grubunun puanlarından daha yüksek olduğu saptanmıştır.Bu bilgiler dikkate alındığında drama uygulamalarının 9.sınıf öğrencilerinde sözcük çiftlerini öğrenme ve akılda tutma becerileri üzerinde geleneksel öğrenme tekniklerine göre daha etkili olduğu söylenebilir.Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çalışmaya bir giriş sunulmuştur. Bu bölüm sorunları , çalışmanın amacı ve alanını , denenceleri ve yöntemi açıklamaktadır.İkinci bölüm araştırmanın temelini oluşturan konular ve kavramlar hakkında bir bilgi vermektedir.Bu bölümde drama tekniklerinin neler olduğu bu tekniklerin yabancı dil öğretiminde ne kadar önemli olduğu ve drama uygulamalarında öğretmen ve öğrencilerin rollerinin neler olduğu tartışılmaktadır.Fiziki çevre, süre , ve ısınma çalışmaları gibi drama uygulamalarındaki gerekli düzenlemeler de bu bölümde