Muzaffer İzgü'nün "içimde çiçekler açınca", "kaçak kız" ve "bütün sabahlarım senin olsun" adlı romanlarında soyut işlemler dönemi çocuklarına yönelik eğitim amaçlı iletiler / Duygu Hasibe Bayraktar ; Danışman Mustafa Kırcı.
Özet
Yüksek lisans tezi olarak hazırlanan, bu çalışmanın konusu, "Muzaffer İzgü'nün "İçimde Çiçekler Açınca", "Kaçak Kız" ve Bütün Sabahlarım Senin Olsun" adlı kitaplarında yer alan eğitim amaçlı iletilerin sınıflandırılması ve çözümlenmesidir. Amacı ise, bu eserlerde soyut işlemler dönemine (11-15 yaş) yönelik ne gibi iletiler olduğunu görme, eğitimsel yanlarının derecesini araştırma ve bunların işlevlerini değerlendirmektir. Bu çalışmayı, amacına götürebilmek için, giriş bölümünde çocuk kimdir sorusu ele alınmış, edebiyat kavramına ve çocuğun edebiyattaki yerine değinilmiştir. Ayrıca çocuk edebiyatının niteliği üzerinde durulmuş, eğitim sözcüğü açıklanmış ve eğitimin çocuk kitaplarındaki yeri belirtilmiştir. İleti ve iletilerin çocuk kitapları aracılığıyla nasıl bir dili olması gerektiği, alanlarında uzman kişilerin araştırmalarından yararlanarak açıklanmıştır. Ana metin "Sosyal hayatla ilgili iletiler" ve "Moral Amaçlı İletiler" olarak iki bölüme ayrılmıştır. Sosyal hayatla ilgili iletiler bölümünde ergenlik psikolojisi üzerinde yoğunlaşılmıştır. Bu yüzden yine konunun uzman kişileri tarafından yazılmış kitaplardan faydalanarak, ergenlik dönemi açıklanmıştır. Yazarın ergenin aile ve arkadaş ilişkilerini ele alan, fiziksel, kişilik, duygusal ve ahlak gelişimini de kapsayan iletileriyle bu bilgilerin örtüşüp örtüşmediği incelenmiştir. Moral amaçlı iletiler bölümünde ise, yazarın genç okuruna göndermek istediği, dünya ve yaşam anlayışına ilişkin iletiler gösterilmiştir. Sonuçta da yazarın iletilerinin, yaşamın gerçeklerinden yola çıkarak, ergenlik döneminde bulunan gençlerin çevreleriyle olan ilişkilerine, kişilik, duygusal ve ahlak gelişimlerine katkıda bulunduğu görülmüştür. Yazarın, gençlerin sıkılmadan takip edebilecekleri bir kullandığı görülmüş, ancak kitapta baskıdan kaynaklandığını düşündüğümüz imla hataları ve gereksiz noktalama işaretlerinin yer aldığı saptanmıştır. Ayrıca yazarın günlük konuşma dilinde yer alan ve argo olarak tabir edilen sözcükleri kullanması üzerinde düşünülmesi gereken bir nokta olmuştur. Son olarak da ergenlik dönemi içinde bulunan çocuklara yönelik daha fazla eserin verilmesi, iletilerin dolaylı yollardan kitabın içeriğinde yer alması, yazarların çocuğun içinde bulunduğu dönemlerin özelliklerini daha iyiye götürebilmek için, çocuk kitapları analizine yönelik çalışmalar yapılmalı, bu alanda uzmanlaşmış eleştirmenlerin yetişmesi teşvik edilmesi öneri olarak sunulmuştur. Bu incelememizin sonucunda elde ettiklerimizden hareketle oluşturduğumuz önerilerimizi şöyle sıralayabiliriz:1.Ergenlik döneminde bulunan çocuklarımıza yönelik daha fazla eserin kaleme alınması gerekir. 2.soyut işlemler dönemine yönelik eserlerde, çocuklarımıza yönelik iletilerin dolaylı yoldan kitabın içeriğinde yer alması lazımdır. 3.Yazarın çocuğun içinde bulunduğu dönemin özelliklerini göz önünde bulundurmaları önemlidir. 4.Çocuk kitaplarının niteliklerini daha iyiye götürebilmek için çocuk kitapları analizine yönelik çalışmaların çoğalması gerekmektedir. 5.Bu alanda uzmanlaşmış eleştirmenlerin yetişmesi büyük bir önem taşır.
Koleksiyonlar
- Öksüz Koleksiyonu [714]