Ömer Seyfettin'in hikayelerinde çocuğa görelik açısından olumluluklar ve olumsuzluklar / Pervin Ustaoğlu; Danışman Ali Bulut
Özet
Bu çalışma Ömer Seyfettin hikayelerinde çocuğa görelik ilkesi temel alınarak hikayelerin taşıdığı olumluluklar ve olumsuzlukları tespit edip çocuk yazınında çocuğa görelik ilkesinin eğitiminde etkili olabilecek sonuçlarının ortaya konmasını amaçlamıştır.Farklı konulardaki hikayelerin buluştuğu çocuğa görelik ilkesi açısından olumluluk ve olumsuzluk taşıyan ortak tümceler belirlenmiş ve yorumlamaları yapılmıştır.Hikayelerdeki metin düzleminde ve düşünsel düzlemde bulunan bilgileri sunan tümcelerle tematik yapı ortaya konmuş ve bunların hikayedeki yazınsal anlamlardan olan etkisel anlamları belirlenip tespitlerin yorumlamaları yapılmıştır.Hikayeler çocuklara yeni duyuşlar sunarken bildiklerini de yansıtırlar.Çocuğun ilgilerinden hareket eden temel dil becerilerinin kazanılmasına katkıda bulunan ve yazın zevki oluşturmayı amaçlayan bir çocuk yazınının çocuğa görelik ilkesiyle çocuk gerçekliğinden yoksun olması düşünülemez.Çocuk yazınında çocuk gerçekliğine uygun yazın değeri açısından nitelikli eserler çocuğun estetik beğeni ve zevkini geliştirmekte ve dil duyarlılığı kazanmasına yardımcı olmaktadır.Bu noktada çocuk okurlara sunulan eserlerin hem sanatsallık hem de eğitsellik açısından çocuğa görelik ilkesiyle ilişkili olması gerekir.Hikaye türünün okuyucular üzerinde sanatsal etki yaratan bir tür olması yarattığı etkinin de kullandığı dile bağlı olması sebebiyle bu çalışmada Ömer Seyfettin hikayelerinin çocuk okurlara sunduğu dünyanın kapılarını da dilbilimsel bir yaklaşımla açmaya ve incelemeye çalışılmıştır.
Koleksiyonlar
- Öksüz Koleksiyonu [714]