İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde "de", "ki" bağlaç ve eklerinin öğretimi / Ezgi Alkan; Danışman Ali Bulut
Özet
Bu çalışmada yazım (imla) kurallarının bir sorunu olarak dikkati çeken "de" ve "ki" bağlaç ve eklerinin ilköğretim ikinci kademe öğrencilerine öğretimi kuram ve uygulama bağlamında ele alındı.Anadilinin etkili kullanımı hem bireyin toplum içinde diğer bireylerle anlaşmasını hem de eğitim alanındaki öğrenmelerin gerçekleşmesini kolaylaştırır.Türkçeyi doğru ve etkili kullanım bilincine erişemeyen bireyde kültür, moral değerler, yaşam tarzı ile ilgili çok çeşitli kopuklukların oluşması ve zihinsel gelişimin olumsuz yönde farklılaşması kaçınılmazdır. Yazım kurallarının Türkçe öğretiminde önemli bir yeri vardır.Yazım kuralları sadece biçim sorununu çözmekle kalmaz.Doğru yazım, doğru okumayı, doğru vurgulamayı, doğru anlamayı sağlar.Bu çalışmada "de" "ki" bağlaç ve ekleri: "de" bağlacı "-de" eki; "ki" bağlacı "-ki" eki alt başlıkları altında toplanmıştır.Söz konusu bağlaç ve eklerin yapıları ve cümlelere kattıkları anlamlar kuramsallar temeller bölümünde bütün yönleriyle ele alınmıştır.Türkçe öğretiminde öğrencilerin anlama ve anlatma becerilerini uyaran çağdaş öğretim yaklaşımlarından yöntem ve tekniklerden yararlanılması tam öğrenmeyi sağlamada yararlıdır. Bu nedenle uygulama bölümünde öğrencilere Türkçe duyarlığı kazandırmak ve milli kültürümüzü tanıtmak amacıyla Karagöz-Hacivat gösterisi izletilmiştir."Türkçe bizim için neden önemlidir?". "Dilimizi niçin doğru konuşmalıyız ve yazmalıyız?".v.b.sorularla düşünce ortamı hazırlanarak güdülenme sağlanmıştır. "de", "ki" bağlaç ve eklerini somutlaştırarak yama katan bir öykü ile konunun öğretimine başlanmıştır.Öğretim teknolojisinin imkanları, öğrencilerin bilişsel , duyuşsal, psiko-motor özellikleri göz önünde bulundurularak Türkçe öğretim ortamlarına katılmıştır.Ölçme aşamasında "de" "ki" bağlaç ve eklerinin öğretimi ile ilgili uygulamaların sonuçları hazırlanan çalışma kağıtlarından elde dilen veriler yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamına dahil edilen öğrencilerin öğrencilerin söz konusu bağlaç ve ekleri kullanmalarına ilişkin sayısal veriler grafik halinde sunulmuştur.
Koleksiyonlar
- Öksüz Koleksiyonu [714]