dc.contributor.advisor | Karagöz, İlknur | |
dc.contributor.author | Demirci, Nuriye | |
dc.date.accessioned | 2020-07-22T10:00:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-22T10:00:21Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://libra.omu.edu.tr/tezler/58384.pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/31514 | |
dc.description | Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2009 | en_US |
dc.description | Libra Kayıt No: 58384 | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, 2007- 2008 eğitim öğretim yılında okutulan 6. ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki dil yanlışlıklarını ve anlatım bozukluklarını tespit etmek, daha önce okutulan Türkçe ders kitapları üzerinde yapılan çalışmalarla ortaya konmuş dil ve anlatım bozukluklarının Yeni Türkçe Öğretim Programına (2006) göre hazırlanan ders kitaplarında da devam edip etmediğini ve bu doğrultuda ders kitaplarının Türkçe eğitim hedeflerinin ne kadarını gerçekleştirebildiğini belirlemektir.Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından onaylanmış ve basımı yapılmış olan 6. ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarının tamamı (7 adet) taranmış, dil ve anlatım bozuklukları belirlenip sınıflandırılmış, kullanımların doğru biçimleri gösterilmiş ve nedenleri üzerinde durulmuştur.Eş zamanlı yöntem esas alınarak yapılan bu betimsel çalışma esnasında, 7 Türkçe ders kitabında toplam 742 dil ve anlatım sorunuyla karşılaşılmıştır. Bunlar yazım hataları, noktalama hataları, dizgi hataları, anlatım bozuklukları, sıklık oranı düşük sözcükler, kakofoni ve tekrar sıklığı, seviyeye uygun olmayan uzun cümleler olmak üzere 7 ana başlıktan oluşmaktadır. Anlatım bozuklukları, 292 dil yanlışı ile ilk sırada yer almaktadır. Ardından yazım (149) ve noktalama hataları (125) gelmektedir.Ayrıca en çok MEB Yayınlarına ait 7. sınıf Türkçe ders kitabı (191) ile Evrensel İletişim Yayınlarının 6. sınıf Türkçe ders kitabında (122) dil ve anlatım sorunlarına rastlanmıştır. Fakat 6. sınıf Koza ve Özgün Yayınlarına ait ders kitaplarının diğerlerine oranla bu anlamda daha hassas ve titiz hazırlandıkları söylenebilir.Çalışmanın örneklemini oluşturan Türkçe ders kitaplarında çok fazla dil sorunuyla karşılaşılması; ders kitaplarının dil kurallarını sezdirmekten uzak olduğunu, okuma sevgisi ve alışkanlığı kazandırmada yeterli olmadığını, dizgi hatalarıyla öğrenciyi kitaptan soğuttuğunu ve ana dilinin güzelliklerini, zenginliklerini yeteri kadar gösteremediğini ortaya koymuştur. | en_US |
dc.format | XII, 185 y. : tablo; 30 sm. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Türk dili -- Öğrenim ve öğretim (İlk) | en_US |
dc.subject | Ders kitapları -- Değerleme -- Türkiye | en_US |
dc.subject.other | TEZ YÜK LİS D378i 2009 | en_US |
dc.title | 2006 yılı Türkçe öğretim programına göre hazırlanan 6. ve 7. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki dil yanlışları ve anlatım bozuklukları / Nuriye Demirci; Danışman İlknur Karagöz | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | OMÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US] |