İlköğretim İngilizce ders kitaplarındaki (11-14 yaş) resimlemelerin çocukların yaş grubuna uygunluğu / İlter Kılıçoğlu; Danışman İ. Halil Türker
Özet
Bu araştırmada, türkiyede Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından kabul edilen ilköğretim İngilizce ders kitaplarındaki (11-14) resimlemelerin ; kapak, fotoğraf ve resimlemeler açısından çocuklarını yaş grubuna uygun olup olmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu tez çalışması başta ilköğretimde çalışan öğretmenler olmak üzere ders kitabı seçme ve değerlendirme görevini üstlenecek öğretmenlere örnek oluşturacağı düşünülmektedir.Örneklemi oluşturan İngilizce ders kitaplarında kullanılan fotoğraf resimleme ve karikatür kullanım yoğunluğu tespit edilip her bir görselin metinle ilişkisi ve plastik problemleri incelenmiştir. Yapılan araştırmalarda ders kitaplarında kullanılan görsellerin daha öncede incelendiği fakat bu ders kitaplarının ağırlıklı olarak Türkçe, Hayat bilgisi, Fen bilgisi, Matematik ve Bilgisayar ders kitapları alanlarında yoğunlaştığı görülmüştür. Bu anlamda da araştırmanın bu alandaki boşluğu dolduracağı düşünülmektedir.Ders kitabı resimlemeleri belirli estetik kaygılar dikkate alınarak çocukların zihinsel ve resimsel gelişim düzeylerine uygun olarak hazırlanmalıdır. Araştırmada incelenen İngilizce 6., 7., ve 8. sınıf ders kitaplarında baskı kalitesinin çok düşük olduğu ve resimlemelerle fotoğrafların bir arada kullanıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca figürlerdeki anatomik bozukluklar çocukların sanatsal gelişimlerinde olumsuzluklara neden olacak bouyuttadır. Bazı resimlemelerde cetvel kullanımı ve şablonlaşmaya yönelik görseller karşımıza çıkmıştır. Bu durum kitabın görsel tasarım yönünden bazı uyumsuzluklara sahip olduğu ve yeniden ele alınarak öğrenci için daha uygun bir hale getirilmesi gerektiğini ortaya çıkarmıştır.ANAHTAR KELİMELER: resimleme, görsel, İngilizce , ilköğretim, ders kitabı, yaş grubu