Grafik tasarım atölye derslerinde afiş konusunun uygulama ve çözümleme süreçlerinde göstergebilimsel çözümleme yönteminin kullanımı / Aytaç Özmutlu; Danışman Ata Yakup Kaptan
Özet
Algılarımızın açık olduğu her an, bir iletişim etkinliği içerisinde bulunabileceğimiz anlamına gelmektedir. Buradan anlıyoruz ki; iletişim, insan yaşantısının en vazgeçilmez olgusudur ve en yaygın kullanımı, görsel yollarla gerçekleşmektedir. Görsel iletişimin doğru ve aktif bir biçimde gerçekleştirilebilmesi için içerisinde bulundurduğu görsel öğelerin sistemli bir şeklide bir araya getirilebilmesi lazımdır. Grafik tasarım bu noktada iletişimin önemli bir öğesi haline gelmektir. Grafik tasarımın çeşitli uygulama alanları ve diğer kitle iletişim araçları arasında arasında afiş farkı bir yere sahiptir. Günlük yaşantımızda sıkça karşılaştığımız, çeşitli türleriyle beğenilerimizi, düşüncelerimizi , ve yönelimlerimizi etkilemeye çalışan bu kitle iletişim aracı toplumsal yaşamımııznı önemli bir parçasıdır. Bu nedenle estetik ve sanatsal niteliklerinin yanında en az onlar kadar belki de daha fazla oranda mesaj iletme yani iletişim görevi vardır. Kavramsal yönden güçlü bir afişin tasarlanabilmesi, tasarımcının içinde yaşadığı toplumun özelliklerini ve değer yargılarını iyi bilmesiyle dolayısıyla afiş üzerinde anlamı oluşturan göstergeleri etkili bir şekilde düzenleyebilmesiyle mümkündür. Burada grafik tasarımın göstergebilim ile olan ilişkisi önemlidir. Göstergebilim genel anlamda göstergeleri inceleyen ve bir araya getirilişlerinin altında yatan anlamları çözmeye çalışan bir bilim dalıdır. Bu araştırmanın amacı güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde afiş konusunun işleniş süreçlerinde göstergebilimsel çözümleme yönteminin kullanılmasının önemine değinmektir. Bu yöntemin gerekliliğini kavrayarak çalışmalarında kullanan öğrencilerin sahip olacağı kazanımlar ifade edilmiştir. Son bölümde ise bu yöntemin kullanılış biçimlerini örnekleyen çözümlemelere yer verilmiştir. ANAHTAR KELİMELER: afiş, grafik tasarım, göstergebilim, iletişim, eğitim.