Zihinsel engelli öğrencilerin kavram öğretiminde kullanılan etkileşimli eğitim CD'lerinin görsel tasarım ilkelerine ve içeriğe uyumu / Sevda Yılmaz; Danışman Yakup Kaptan
Özet
Etkileşimli eğitim CD’leri öğrencinin kendisinin birebir iletişimde bulunarak bilgiye ulaşabileceği en etkili öğretim araçlarından biridir. Algılama güçlüğü yaşayan zihinsel engelli öğrencilerin eğitimlerinde kullanılan etkileşimli eğitim CDlerinin görsel tasarımlarının söz konusu gruptaki öğrencilerin öğretmenlerini destekleyecek nitelikte tasarım ilke ve ögelerine uygun hazırlanması gerekmektedir.Kavramalar, somut yada soyut düşünce ve varlıkların zihnimizdeki simgeleridir. Bu simgeler günlük yaşamın her alanında yer almaktadır. Bu araştırmada zihinsel engelli öğrencilerin kavram öğretiminde kullanılan etkileşimli eğitim CDlerinin görsel tasarım ilkelerine ve kavram öğretim sistematiğine uyumu incelenmiştir. Çalışmada ilgili yayın ve araştırmalar doğrultusunda , etkileşimli eğitim cdlerinin görsel etkililiğinin değerlendirilebileceği 15 ölçüt bulunmuştur. Örneklemi oluşturan iki cdnin görselleri belirlenen 15 ölçüte göre çözümlenmiştir. Çözümlemeler sonunda cdlerin tasarım ilkelerine ve tasarım ögelerine uygun etkililikte ve kavram öğretim sistematiğine uygun hazırlanmadığı görülmüştür.Araştırma sonunda eğitim CDlerinin niteliğinin artırılabilmesi için 15 ölçüt çerçevesinde değerlendirilebileceği ve CDlerin hazırlanma aşamasında özel eğitim resim grafik tasarım uzmanlarının yer almasının yararlı olabileceği söylenebilir.ANAHTAR KELİMELER: zihinsel engellilik, kavram öğretimi, eğitim cdleri, tasarım ilkeleri, tasarım öğeleri