1982 ve 2000 yıllarında kabul edilen ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarının amaçları ve konuları yönünden karşılaştırılması / Tüba Özlem Özen; Danışman Mevlüt Kaya.
Özet
Bu araştırmada 2000 yılında kabul edilip uygulanmakta olan İlköğretim DKAB öğretim programı ile 1982 İlköğretim DKAB öğretim programının konu ve amaçları karşılaştırılmış, farklı yönleri ön plana çıkarılmıştır. Her iki program, genel ve özel amaçları açısından karşılaştırılmış, 1982 programında olup 2000 programına alınmayan, 2000 programında bulunması gereken ve 1982 programında olmadığı halde 2000 programına konulan konularla ilgili öğretmenlerin anket uygulamasıyla görüşleri alınmış ve istatistiksel analizi yapılmıştır.Araştırmada kullanılan anket, 2002-2003 eğitim-öğretim yılında Samsun ili merkezinde, Terme, Çarşamba, Bafra ve Asarcık ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan tesadüfi olarak seçilen toplam 115 DKAB dersi öğretmenine uygulanmıştır.Araştırmada öğretmenlere "Konulara ve Amaçlara Yönelik Değerlendirme" ve "Genel Amaçların Gerçekleşme Düzeyi Ölçeği" olarak iki bölümden oluşan anket uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizinde; varyans analizi, t-testi ve ki-kare testi kullanılmıştır. En çok 0.05 hata payı kabul edilmiştir.DKAB öğretmenleri 2000 programında "Cinler, Ruh Çağırma, Sihir ve Büyü, Şeytan ve Satanizm", "Reenkarnasyon ve Ruh Göçü", "Misyonerlik", "Noel ve Yılbaşı", "Mezhepler, Tarikatler ve Cemaatler", "Din, Akıl ve Bilim" konularının yer almasını uygun bulmuşlardır. Öğretmenler 1982 programında bulunan "Kur'an'da Peygamber Kıssaları", "Dini Günler, Aylar ve Geceler", "Türkler ve Müslümanlık" konularının 2000 programına konulmasını uygun bulmaktadırlar.2000 programının özel ve genel amaçlarına ulaşılabilirlik düzeyi, 1982 programına göre daha yüksek bulunmuştur. Bu sonucun nedenleri olarak; dersin amaçlarının 1982 programına göre daha ayrıntılı, açık ve net, güncel ve hayata dönük, özel hedeflerin konularla bire bir örtüşmesi, öğrenci davranışlarına dönük olması, işleniş örneklerinin ve hedef davranışlarını verilmesi gösterilmiştir.