Yüz temel eserde dini ve ahlaki değerler / Ayşe İnan Kılıç ; Danışman Mustafa Köylü
Özet
Bu araştırmanın temel amacı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilköğretim öğrencilerine yönelik tavsiye edilen Yüz Temel Eser kitap serisinden, on tanesinin dini ve ahlaki değerler bakımından incelenmesidir. İncelenen bu on eser, Samsun ili içerisinde yer alan rastgele seçilmiş altı ilköğretimde okuyan toplam 373 öğrenciye uygulanan anket sonucuna göre belirlenmiştir. Dini ve ahlaki değerler açısından incelenen eselerde, dini değerler olarak din olgusu, Tanrı, Peygamber, ahret ve melek inancı, dua, yemin, ölüm, şükür, batıl inançlar, dini terim ve semboller gibi dini değerler tespit edilirken, ahlaki değerler olarak da hem olumlu hem de olumsuz bazı ahlaki nitelikler; örneğin adalet, cesaret, sadakat, vefa vs ile yalan söylemek, aldatmak, çalmak, kibir ve bencillik gibi konular tespit edilmiştir.Batı Klasikleri ile Türk Klasikleri karşılaştırıldığında, Batı Klasiklerinin Hıristiyanlık dinine ait sembol ve değerleri, sıklıkla işlediği görülürken, Türk Klasiklerinin de İslam Dini ve İslami değerlerle ilgilendiği görülmüştür. Ancak bununla beraber, iki klasik arasında dini ve ahlaki değerler açısından bazı farklılıklar da görülmüştür. Örneğin, Batı Klasiklerinde sevgi, dostluk, yardımseverlik, adalet, şefkat ve merhamet gibi olumlu değerlere daha çok ağırlık verilirken, Türk eserlerinde saygı, sorumluluk, cesaret ve cömertlik gibi konulara daha çok ağırlık verilmiştir. Bununla birlikte genel olarak her iki grup eserde de olumlu değerler övülmüş, kötü değerler ise eleştirilmiştir. Eserlerin çoğunda yer alan dini ve ahlaki değerlerin günümüz çocukları için yeterli olmadığı tespit edilmiş ve yazılacak çocuk kitaplarının onların dini ve ahlaki gelişim seviyeleri ile dil gelişimine uygun bir şekilde yazılması tavsiye edilmiştir.