14-18 yaş arası gençlerde ahlaki yargı gelişimi ve ahlak eğitimi / Hacı Yusuf Acuner; Danışman Mevlüt Kaya
Özet
Bu araştırmanın amacı din eğitimi bilimi açısından bazı değişkenlere göre 14-18 yaş arası gençlerin ahlaki yarı gelişimlerini incelemek ve ahlak eğitimi konusunda öneriler sunmaktır.Araştırmanın evreni Samsun'da 6 ilk ve orta öğretim kurumunda 8-11 sınıflara devam eden 14-18 yaş arası gençlerden oluşmuştur.Bu evren içinde örneklem olarak tesadüfi yöntemle 437 öğrenci seçildi.Araştırmada kişisel bilgi anketi ve değerlerin bilinmesi testi'nin Türkçe formu kullanıldı.Araştırmada cinsiyet yaş devam edilen okul türü sınıf düzeyi akademik başarı anne-babanın düzeyi öğrencinin anne-baba ve kendi dindarlık düzeyini algılama biçimi din eğitimi alınan yer Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin öğrencinin din ve ahlak ile ilgili bilgi ihtiyacını tatmin durumu ve bu dersin öğrencilerin davranışları üzerindeki etkisi gibi bazı değişkenlere ahlaki yargı arasındaki ilişki incelendi.Örnekleme giren öğrencilerin genelde geleneksel ahlaki yargı düzeyinde olduğu bulundu.Yine okul türü sınıf düzeyi ve öğrenciler tarafından anne dindarlık düzeyinin algılanış biçimine göre bazı ahlaki gelişim evrelerine ait ahlaki yargı puan ortalamaları arasında önemli bir istatistiksel fark olduğu bulundu.