dc.contributor.advisor | Peker, Hüseyin, 1953- | |
dc.contributor.author | Apaydın, Halil | |
dc.date.accessioned | 2020-07-21T22:05:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-21T22:05:34Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.uri | http://libra.omu.edu.tr/tezler/35680.pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/29717 | |
dc.description | Tez (doktora) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2001 | en_US |
dc.description | Libra Kayıt No: 35680 | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmada , dört fakültede öğrenim gören deneklerin kişilik özelliklerinin dini tutum ve davranışlarına etkisi incelenmiştir. Araştırma 2000-2001 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesine bağlı , Eğitim , Fen - Edebiyat , İlahiyat ve Ziraat Fakültelerini kapsamaktadır. Örneklem , ilgili fakültelerden ,seçkisiz örnekleme yoluyla ulaşılan 315 denekten oluşmuştur. Araştırmada deneklerin dini tutumlarınıölçmek için 31 maddeden oluşan " Dini Tutum Envanteri" kişilik özelliklerini ölçmek için Eysenck ve Wilson tarafından geliştirilen " Dışadönüklük -İçedönüklük Kişilik Ölçeği " ve bağımlı değişkene etki edebileceği düşünülen faktörlerin yer aldığı ve tarafımızca hazırlanan " Kişisel Bilgi Anketi "kullanılmıştır. Araştırmada deneceler anlamlılık yönünden araştırılırken ikili gruplarda t-Testi , çoklu gruplarda Varyans Analizi ve t-Testi teknikleri kullanılmıştır. İstatistiksel işlemler SPSS for Windows 10.0 Paket Programında yapılmıştır. Denenceler anlamlılık ölçümlerinde en çok .05 hata payı esas alınmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgular şu şekilde özetlenebilir : Genel olarak içedönük deneklerin dini tutumu daha olumludur. Dini emirleri yerine getirme durumlarına , dindarlık algılarına , namaz, oruç ve dua ibadetlerini yerine getirme durumlarına göre de genelde içedönüktürler. İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören deneklerin dini tutumu genelde daha olumludur. Dışadönük - içedönük kişilik özelliği açısından ise, fakültelere göre genelde anlamlı bir farklılık yoktur. Yaşlarına göre deneklerin dini tutumları arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Dini tutumları genelde olumludur. Dışadönük - içedönük kişilik özellikleri bakımından da genelde bir farklılık yoktur. Erkek deneklerin dini tutumu genelde daha olumludur. Dışadönük - içedönük kişilik özellikleri bakımından ise cinsiyete göre genelde bir farklılık yoktur. Yaşamının çoğunluğunu köyde geçiren deneklerin dini tutumu genelde daha olumludur. Dışadönük-içedönük kişilik özelliği olarak da yaşamının çoğunluğunu köyde geçirmiş olan denekler genelde daha içedönük, diğer yerleşim yerlerinde geçirenler ise dışadönüktür. Bitirdikleri lise bakımından İmam-Hatip Lisesi mezunu deneklerin dini tutumu genelde daha olumludur. Dışadönük-içedönük kişilik özelliği olarak ise, diğer meslek liseleri ve anadolu lisesi mezunu denekler daha dışadönüktür. Anne-baba öğrenim düzeyi yüksek olan deneklerin dini tutumu genelde olumsuzdur. Dışadönük - içedönük kişilik özelliği olarak da anne-babalarının öğrenim düzeyi yüksek olan denekler daha dışadönüktür. Anne-baba mesleği açısından da dini tutumlarda genelde bir farklılık vardır. Sosyo-ekonomik yönden getirisi çok olan annne-babaların çocuklarının dini tutumu genelde olumsuzdur. Aynı şekilde kişilik özellikleri de daha dışadönüktür. Anne-babası kendilerine karşı ilgisiz olan deneklerin dini tutumları daha olumsuz, kişilik özellikleri ise daha dışadönüktür. Anne-babası ve arkadaşları dinin gereklerini yerine getiren deneklerin dini tutumu genelde daha olumludur. Anne-babası ve arkadaşları dini ibadetleri çok az ve hiç yerine getirmeyen denekler daha dışadönük kişilik özelliğine sahiptir. Dinle ilgili bilgilerini imam-hatip lisesinden alan deneklerin dini tutumu genelde daha olumludur. Dinle ilgili bilgileri aldıkları yer açısından dışadönük-içedönük kişilik özellikleri arasında genelde bir farklılık yoktur. | en_US |
dc.format | XXI, 238 y. ; 30 sm. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Tutum (Psikoloji) -- Dinsel yönler | en_US |
dc.subject | Din psikolojisi | en_US |
dc.subject | Kişilik ve din | en_US |
dc.subject.other | TEZ DOK A639k 2001 | en_US |
dc.title | Kişilik özelliklerinin dini tutum ve davranışlara etkisi / Halil Apaydın; Danışman Hüseyin Peker. | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
dc.contributor.department | OMÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US] |