Kendini kabul düzeyi düşük ve yüksek olan üniversite öğrencilerinin denetim odağı algılamaları ile kendini ayarlama becerileri arasındaki ilişki / Osman Zati Yazar; Danışman Yaşar Barut.
Özet
Kendini kabul düzeyi yüksek ve düşük olan üniversite öğrencilerinin içten ve dıştan denetimli olmaları ile kendini ayarlama becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesinin amaçlandığı bu araştırmada, random (şans) yöntemiyle seçilen farklı bölüm ve sınıflarda öğrenim gören , 273 erkek ve 289 kız olmak üzere toplam 562 üniversite öğrencisi denek olarak alınmıştır. Öğrencilerin kendini kabul düzeylerini belirlemede, Kılıççı (1985) tarafından geliştirilerek geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan "Kendini Kabul Envanteri " denetim odağı algılamalarını belirlemede , Rotter tarafından geliştirilen ve Aşkın (1981) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak Türkçeye uyarlanan "Denetim Odağı Ölçeği" ve kendini ayarlama becerilerini ölçmede, Synder tarafından geliştirilen ve Bacanlı (1990) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak Türkçeye uyarlanan "Kendini Ayarlama Ölçeği"kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre ,kendini kabul ile ; cinsiyet arasındaki ilişki anlamlı olup , sınıf düzeyi , öğretim türü (gündüz eğitimi (I.öğretim) ve gece eğitimi (II.öğretim)) ve bölümler arasında ise anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Denetim odağı algılaması ile ; cinsiyet arasında erkeklerin lehine (yani içten denetimli olma şeklinde ) anlamlı , öğretim türü ile I. öğretim öğrencilerinin lehine (yani içten denetimli olam şeklinde ) anlamlı , bölüm türü ile Yetenek Alanı öğrencilerinin lehine anlamlı ve sınıf düzeyi ile anlamsız bir ilişki vardır. Kendini ayarlama becerisi ile ; cinsiyet arasında erkeklerin lehine bölümler arasında Yetenek Alanı öğrencilerinin lehine (yani erkeklerin kendini ayarlama becerisi kızlara göre ve Yetenek Alanı öğrencilerinin kendini ayarlama becerileri de diğer bölümlere göre daha düşüktür şeklinde) anlamlı bir ilişki vardır. Kendini ayarlama becerisi ile ; sınıf düzeyi ve öğretim türü arasındaki ilişki anlamsızdır.