Florida insan ilişkileri becerileri eğitimi modelinin grup üyelerinin kaygı, yalnızlık, atılganlık, kendini açma ve empatik beceri düzeylerine etkisi / Mehmet E. Sardoğan; Danışman Yaşar Barut.
Özet
Bu çalışmanın amacı, Florida İnsan İlişkileri Becerileri Eğitimi Modeli'nin üniversite öğrencilerinin kaygı, yalnızlık, atılganlık, kendini açma ve empatik beceri düzeylerine olan etkisini araştırmaktır. Bu araştırma 1996-1997 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi'ne devam eden öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın deney ve kontrol grubu toplam 56 öğrenciden oluşmuştur. Bu araştırmada kontrol gruplu ön-test ve son-test modeli kullanılmıştır. Araştırmanın başlangıç aşamasında 28'er kişilik deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney ve kontrol gruplarına, kaygı,yalnızlık, atılganlık, kendini açma ve empatik beceri envanterleri ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Ön-test uygulamasından sonra deney ve kontrol gruplarının aldıkları puanların ortalamaları arasındaki fark olup olmadığı t test ile kontrol edilmiş ve .05 düzeyinde önemli bir fark olmadığı saptanmıştır. Bu aşamadan sonra deney grubunda bulunan 28 öğrenciye 10 hafta süreyle Florida İnsan İlişkileri Beceri Eğitimi Kursu verilmiştir. Kontrol grubuyla ise herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Deney grubunun kaygı ve yalnızlık envanterlerininön-test ve son-test puanların arasındaki farklılığın .01 düzeyinde; kendini açma ve atılganlık envanterlerinin ön-test ve son-test puanların arasındaki farklılığın da .05 düzeyinde önemli olduğu saptanmıştır. Empatik beceri envanteri ön-test son-test puan ortalamaları arasındakifarklılığın ise .05 düzeyinde önemsiz olduğu saptanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön-test ve son-test puanları ortalamaları arasındaki farklılığın önemli olup olmadığını saptama amacı ile kovaryans analizi tekniği kullanılmıştır. İstatistik işlemler sonucu elde edilen bilimsel bulgular literatür ışığında yorumlanarak psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri ile her düzeyde insan ilişkileri açısından tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. Florida İnsan İlişkileri Beceri Eğitimi Modelinin Üniversite öğrencilerinin kaygı, yalnızlık, kendini açma ve atılganlık düzeylerine olumlu yönde etkileri olduğu saptanmıştır.