Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin aleksitimik özellikleri üzerine etkisi / Şükriye Varol; Danışman Kurtman Ersanlı.
Özet
Bu çalışmanın amacı, grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin aleksitimik özellikleri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu çalışma, 1996-1997 öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesinde yapılmıştır. Araştırmanın deney ve kontrol grupları toplam 52 öğrenciden oluşmuştur. Bu araştırmada kontrol gruplu, ön-test ve son-test modeli kullanılmıştır. Araştırmanın en başında, 26'şar gönüllü öğrenciden oluşan deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney grubu yine kendi içinde 13'er gönüllü öğrenciden oluşan iki ayrı gruba ayrılmıştır. Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ), deney ve kontrol gruplarına ön-test ve son-test olarak iki kez uygulanmıştır. Ön-test uygulamasından sonra yapılan istatistiki analizlerde, t testi sonuçları deney ve kontrol grupları arasında .05 düzeyinde önemli bir farkın olmadığını göstermiştir. (p büyüktür .05). Bu aşamadan sonra, deney gruplarında bulunan öğrencilere haftada bir kez olmak üzere bir buçuk saat süreyle 12 hafta boyunca psikolojik danışma uygulanmıştır. Kontrol grubuyla herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Çalışma sonunda deney ve kontrol gruplarının TAÖ, ön-test ve son-test puanları arasında anlamlı farklılık olup olmadığını anlamak için Kovaryans Analizi tekniği uygulanmıştır. İstatistiksel analizler, deney gruplarının ön-test ve son test puanları arasında .001 düzeyinde önemli farklılık olduğunu göstermiştir. (p küçüktür .001). Bunun yanı sıra aleksitimi düzeyi düşük olan deney grubunun ön-test, son-test puanları arasında da önemli bir farkın bulunduğu anlaşılmıştır. (p. küçüktür 001). Aleksitimi düzeyi yüksek olan deney grubu sonuçları incelendiğinde, bu iki grubun son-test puanları arasında önemli bir farkın olmadığı anlaşılmıştır. (p büyüktür .05). Aynı zamanda kız ve erkek öğrencilerin, son-test puanları arasında da önemli bir fark bulunmamıştır. (p büyüktür .05). Buna göre, grupla psikolojik danışmanın etkisinin cinsiyete göre değişmediği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, literatür ışığında yorumlanarak tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. Sonuçlar, grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin aleksitimik özelliklerinin iyileştirilmesinde etkili bir yöntem olduğu göstermiştir.