Farklı eğitim düzeyindeki öğrencilerin ses ile ilgili kavramları üzerine bilgi düzeylerinin ve kavram hatalarının belirlenmesi (Samsun ili örneği) / Merve Sözen; Danışman Mualla Bolat
Özet
Bu çalışmada 11-14 yaş (ilköğretim), 15-18 yaş (ortaöğretim), 19-25 yaş (üniversite) öğrencilerinin ses ile ilgili temel kavramlar üzerine bilgi düzeylerinin ve kavram hatalarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bilgi düzeyleri ve kavram hataları okullara, anne ve baba öğrenim durumuna ve cinsiyete göre değerlendirilmiştir.Araştırmanın deseni bir durum çalışmasıdır. Bu yaklaşımda belirli bir duruma ilişkin sonuçları ortaya koymak asıl amaçtır. Araştırmanın evreni Samsun ili ilköğretim okulları, ortaöğretim okulları ve üniversite fen bilgisi birinci ve ikinci sınıflar ve fizik öğretmenliği beşinci sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Örneklem 2007/2008 Öğretim yıllında araştırmacılar tarafından belirlenmiş altı ilköğretim okulu, dört ortaöğretim okulu ve üniversitede öğrenim gören öğrencilerden oluşturulmuştur. Veri toplama aracı, araştırmacılar tarafından literatür taraması yapılarak fen ve teknoloji programına uygun olarak geliştirilmiştir. Geliştirilen veri toplama aracı alan uzmanları, alan eğitimcileri ve tecrübeli öğretmenler tarafından kontrol edilmiştir. Araştırma üç kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım nicel sorulardan, ikinci kısım nitel sorulardan, üçüncü kısım ise hem nitel hem nicel sorulardan oluşmaktadır. Bu sorular ses ile ilgili; titreşim, dalga, iletim, hız, yükseklik, şiddet, yalıtım kavramlarını içermektedir. Veri toplama aracından elde edilen nicel veriler bilgisayar ortamında incelenmiş, nitel veriler ise doküman inceleme yöntemi kullanılarak incelenmiş ve içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda sorular tek tek analiz edilerek değerlendirilmiştir. Genel olarak öğrencilerin ses ile ilgili kavramlarda bilgi düzeylerinin düşük, kavram hatalarının fazla olduğu belirlenmiştir. Bu bilgi düzeylerinin yaş grupları ilerledikçe arttığını ve kavram hatalarının aynı olduğu fakat frekansının azaldığı tespit edilmiştir. Nitel soruların analizinden elde edilen bulgular nicel sorularından elde edilen bulguları desteklemektedir. Bilgi düzeyleri ve kavram hatalarının frekansının okullara göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Anne öğrenim durumu ve baba öğrenim durumunun etkisi yaş grubu ilerledikçe azaldığı bulunmuştur.
Koleksiyonlar
- Öksüz Koleksiyonu [714]