Publication:
Evsel Katı Atık Tarife Yönetimi: Hatay Samandağı Örneği

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Katı atık yönetiminin yerel belediyeler üzerindeki yükü ülkemizde oldukça fazladır. Kısıtlı imkanlarla Katı Atıkların Yönetiminde ekonomik sıkıntılar yaşayana belediyelerin sorunun çözümünde bir tarife yönetimi hazırlaması problemin çözümünde ilk adımdır. Bu kapsamda Hatay ili Samandağı ilçesinin katı atık toplama ve taşıma sistemini kapsayan bir tarife yönetimi planlaması amaçlanlanmıştır. Böylece katı atık yönetimindeki gelir gider dengesinin sağlanarak başta katı atık problemini çözmek ve belediye bütçesinin dengelenmesi planlanmaktadır. Tam maliyet esaslı tarife yönetiminde direkt maliyet, dolaylı maliyet, finans maliyeti, kurumsal vergi ve özkaynaklar ana bileşenleri değerlendirilmiştir. Oluşan atıkların % 76' sı kentsel ve % 24' ünün kırsal olup, yıllık katı atık kaynaklı gelir tahminleri en yüksekten en düşüğe doğru kentsel konut, ticari kuruluşlar, kırsal konut, diğer işyerleri, oteller, kamu binaları, hastaneler ve diğer ticari olmayan kuruluşlar olarak belirlenmiştir. Tarife yönetimi kapsamında; öncelikli alanların belirlenmesi, zorunlu hizmetler için öncelik tanımlaması, vergi toplama verimliliğinin arttırılması, mevcut oran ve ücretlerin gözden geçirilmesi, STK ve özel sektörlerin katkısının teşviki ve kurum maliyetlerinin gözden geçirilmesi ana başlıklarıyla çözüm önerileri sunulmuştur.
The burden of solid waste management on local municipalities is quite high in our country. The first step in solving the problem is that the municipalities, which have economic difficulties in the Management of Solid Wastes with limited resources, prepare a tariff management to solve the problem. In this context, it is aimed to plan a tariff management covering the Solid Waste Collection and Transport System of the Samandağı District of Hatay Province. Thus, it is aimed to solve the solid waste problem and balance the municipal budget by ensuring the income-expenditure balance in solid waste management. The main components of direct cost, indirect cost, finance cost, corporate tax and equity are evaluated in full cost based tariff management. Where 76% of the waste generated is urban area and 24% rural area, annual solid source income estimates range from highest to lowest urban housing, commercial establishments, rural housing, other workplaces, hotels, public buildings, hospitals and other non-commercial establishments. has been determined. Within the scope of tariff management; Solution suggestions were presented under the main headings of determining priority areas, defining priority for compulsory services, increasing tax collection efficiency, reviewing current rates and fees, encouraging the contribution of NGOs and private sectors, and reviewing corporate costs.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

121

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By