Publication:
Ortaokul Öğrencilerinin Meslek Kararı Verme Yetkinliğinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin meslek kararı vermeyetkinliği düzeyini cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyive kendini akademik olarak algılama düzeyi değişkenleriaçısından incelemektir. Bu çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılıSamsun İli Atakum İlçesinde öğrenim gören 7. ve 8. sınıf toplam459 ortaokul öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Çalışmada veritoplama aracı olarak Bozgeyikli (2004) tarafından geliştirilenMeslek Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği (MKVYÖ) ve araştırmacıtarafından hazırlanan Kişisel Bilgiler Formu kullanılmıştır. VerilerSPSS 20.00 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerinnormallik dağılımları incelenmiştir. Verilerin analizinde ilişkisizörneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), KruskalWallis H testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Farkınhangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Tukey testianaliz tekniği kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel olarakdeğerlendirilmesinde .05 hata seviyesi dikkate alınmıştır.Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerin meslek kararı vermeyetkinliğinin cinsiyet, sınıf, anne-baba eğitim düzeyi ve akademikolarak kendini algılama düzeyleri açısından anlamlı farklılıkgösterdiği tespit edilmiştir. Meslek Kararı verme yetkinliğiaçısından kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha yüksekolduğu, 7. sınıf öğrencilerinin 8. sınıf öğrencilerinden daha yüksekolduğu görülmüştür. Anne-baba eğitim düzeyine göre eğitimseviyesi yüksek olanlar ile düşük eğitim seviyesi gruplar arasındafarklılıklar vardır. Akademik başarı algısına göre gruplar arasındaanlamlı farklılıklar vardır. Elde edilen veriler literatür ışığındayorumlanmış ve öneriler geliştirilmiştir.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi

Volume

9

Issue

1

Start Page

158

End Page

174

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By