Publication: Alan Temelli Bilgisayarsız Kodlama Entegrasyon Eğitimi ve Uygulamaya Yansımaları
Abstract
Hızlı bir değişim içinde olan dünyada çağa ayak uydurabilmek için kodlama bilmenin önemi gün geçtikçe artmaya devam etmektedir. Üst düzey düşünme becerileri kazandırılması için en iyi yöntemlerden biri olan kodlamayı çocuklara öğreterek onları geleceğe donanımlı bir şekilde hazırlamak isteyen öğretmenler için kodlama eğitimi veren birçok kurum/kuruluş bulunmaktadır. Ancak bu kurum/kuruluşların verdiği eğitimler öğretmenlerin sadece kodlama alanında farkındalık kazanmasını ya da öğrendiklerini kendi uygulayabilecekleri kadar bilgi sahibi olabilmesini sağlamaktadır. Ayrıca tüm alanlar için ortak olarak düzenlenen kodlama eğitimleri öğretmenlerin kodlama becerilerini artırsa da kodlama etkinlikleri hazırlama ve derse entegre etme adına yetersiz kalmaktadır. Bu çalışmanın amacı, alanlara özel kodlama entegrasyonu eğitimleri vererek katılımcı öğretmenlerin kodlama becerilerini geliştirmenin yanında entegrasyon durumuna da katkı sağlamaktır. Çalışmada Samsun ilinde görev yapan ve bilgisayar bilimi ile ilgili sınırlı bilgisi olan 12 branş öğretmeniyle çalışılmıştır. Kendilerine önce bilgisayar bilimi ile ilgili teorik eğitimler verilmiş; ardından kodlama öğretimindeki yaklaşımlardan biri olan bilgisayarsız bilgisayar bilimi etkinlikleri hazırlama ile ilgili uygulamalı bir eğitim verilmiştir. Öğretmenler kazanımlarına uygun olarak bilgisayarsız bilgisayar bilimi etkinliği hazırlamış ve sınıflarında uygulamışlardır. Veri toplamak için çalışma grubundaki öğretmenlerle ön görüşme ve son görüşme yapılmıştır. Ayrıca etkinliklerin uygulanması sırasında araştırmacı da gözlemci olarak etkinliğe katılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, bilgisayar bilimlerine dair bir bilgisi olmayan ve ön yargısı bulunan öğretmenlerin çalışma ile birlikte ön yargısı kırılmış, bu alana dair bir farkındalık oluşmuş ve ilerleyen meslek yaşamlarında yapılan etkinlikleri devam ettirmek istediklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin ana branş derslerin çoğunluğunda bilgisayarsız bilgisayar bilimi etkinliklerini gerçekleştirmekten keyif aldıkları ve tekrarlamak istedikleri; görsel sanatlar ve beden eğitimi ve spor derslerinde bu etkinlikleri gerçekleştirmektense dersi her zamanki gibi işlemek istedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
The importance of knowing coding continues to increase in order to keep up with the rapidly changing world. There are many institutions/organizations that provide coding training for teachers who want to teach children coding and prepare them better equipped for the future. However, the trainings provided by these institutions/organizations just enable teachers to gain awareness in the field of coding. In addition, the given coding trainings are insufficient in terms of preparing and integrating coding activities into the lesson. The aim of this study is to contribute to the integration situation as well as improving the coding skills of the participating teachers by providing field-specific coding integration trainings. In the study, 12 branch teachers working in Samsun took part. They were first given theoretical education on computer science; then, a practical training was given about preparing unplugged computer science activities. Teachers prepared an unplugged computer science activity in accordance with their learning outcomes and applied them in their classrooms. In order to collect data, preliminary and final interviews were conducted. In addition, the researcher participated in the activity as an observer during the implementation of the activities. Descriptive analysis method was used in the analysis of the data. If we examine the results of the research, the prejudices of the teachers who do not have knowledge about computer science were overcame with the study, an awareness of this field was raised and they stated that they wanted to continue the activities in their later professional life. The students enjoy performing unplugged computer science activities in the majority of the major courses and they want to continue to experience it later in these courses. It was concluded that instead of performing these activities in visual arts and physical education-sports classes, they wanted to perform the lesson as usual.
The importance of knowing coding continues to increase in order to keep up with the rapidly changing world. There are many institutions/organizations that provide coding training for teachers who want to teach children coding and prepare them better equipped for the future. However, the trainings provided by these institutions/organizations just enable teachers to gain awareness in the field of coding. In addition, the given coding trainings are insufficient in terms of preparing and integrating coding activities into the lesson. The aim of this study is to contribute to the integration situation as well as improving the coding skills of the participating teachers by providing field-specific coding integration trainings. In the study, 12 branch teachers working in Samsun took part. They were first given theoretical education on computer science; then, a practical training was given about preparing unplugged computer science activities. Teachers prepared an unplugged computer science activity in accordance with their learning outcomes and applied them in their classrooms. In order to collect data, preliminary and final interviews were conducted. In addition, the researcher participated in the activity as an observer during the implementation of the activities. Descriptive analysis method was used in the analysis of the data. If we examine the results of the research, the prejudices of the teachers who do not have knowledge about computer science were overcame with the study, an awareness of this field was raised and they stated that they wanted to continue the activities in their later professional life. The students enjoy performing unplugged computer science activities in the majority of the major courses and they want to continue to experience it later in these courses. It was concluded that instead of performing these activities in visual arts and physical education-sports classes, they wanted to perform the lesson as usual.
Description
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
114
