Publication:
Bilsem'lerde Uzaktan Eğitim İle Yapılan Öğretim Uygulamalarının Öğrenci Beklentileri ve Paydaşlar Açısından Değerlendirilmesi

dc.contributor.advisorGelen, İsmail
dc.contributor.authorKaçan, Ahmet
dc.date.accessioned2025-12-13T08:44:00Z
dc.date.issued2022
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı
dc.description.abstractBİLSEM'lerde eğitim alan özel yetenekli bireylerin almak isteyip de; ilgisini çeken eğitimlerin ve eğitimi verecek eğitmenlerin kendi BİLSEM'inde olmaması, ulaşım sorunu, bireyin fiziksel engelinin olması vb. nedenlerden dolayı bu eğitimlere ulaşmakta sıkıntı yaşadığı ifade edilebilir. Dolayısıyla bu çalışma, uzaktan eğitim aracılığıyla sınırları aşıp özel yetenekli bireylere alternatif bir eğitim sunmayı ve özel yetenekli bireylere bu eğitimleri ulaştırmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda bu çalışmayla özel yetenekli öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik beklentilerini uygulama öncesi ve uygulama sonrası belirleyerek, uzaktan eğitim yöntemi ile bu eğitimlerin verilip verilemeyeceğini ortaya koymak ve geleceğe dönük bir yol haritası çıkaracağı düşünülmektedir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma desenlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma türlerinden açımlayıcı (açıklayıcı) sıralı desen kullanılmıştır. Nicel araştırma desenlerinden tek grup öntest-sontest deneme modeli ve nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'deki Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Kars Fahrettin Kırzıoğlu Bilim ve Sanat Merkezi'nden 12, Ardahan Bilim ve Sanat Merkezi'inden 13 ve Iğdır Bilim ve Sanat Merkezi'inden 15 olmak üzere toplam 40 özel yetenekli öğrenci ve bu öğrencilerin 40 velisi oluşturmuştur. Bu öğrenciler 10- 12 yaş aralığında olup, öğrencilerin 18'i kız 22'si ise erkek öğrencidir. Velilerin eğitim durumu ise beş'i ilkokul, beş'i ortaokul, yedi'si lise yirmi bir'i üniversite ve iki'si de lisansüstü mezunudur. Örneklem olarak Kars, Ardahan ve Iğdır BİLSEM'lerinin seçilme sebebi kolay ulaşılabilir örneklem olmasıdır. Araştırmanın nicel bölümünde puanların dağılımını belirlemek amacıyla normallik testi yapılmış ve verilerin normal dağıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için t-testi ve ANOVA analizi yapılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünü oluşturan formdan elde edilen veriler ise kodlamalar ile çözümlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın nicel verileri '10 maddelik öğrenci çevrimiçi öğrenme beklentileri formu, 10 maddelik öğretmen gözlem formu ve 5 maddelik veli değerlendirme formu' ile elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise 8 maddelik öğrenci öz değerlendirme formu ile elde edilmiştir. Bulgular SPSS ve MAXQDA programları kullanılarak analiz edilmiştir. Veri toplama araçlarının güvenirlik analizleri sonrasında; öğrenci çevrimiçi öğrenme beklentileri formu güvenirlik Cronbach's Alpha = 0,893 olarak, öğretmen gözlem formunun güvenirlik Cronbach's Alpha =0,979 ve veli uzaktan eğitim değerlendirme formunun Cronbach's Alpha = 0,855 olarak tespit edilmiştir. Nitel veri analizinde ise iki kodlayıcının uyuşum yüzdesine bakılarak elde edilen veriler kodlamalar ile çözümlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırma için elde edilen uyuşum yüzdesi, %82,05 olarak saptanmıştır. Araştırmada uzaktan eğitim ile 4 hafta öğrencilere; 'Astronomi, Düşünme Becerileri, Origami ile Matematik Öğretimi, Robotik Kodlama, Zekâ Oyunları ve Değerler Eğitimi' dersleri anlatılmış, uygulama sonunda elde edilen veriler analiz edilerek yorumlanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın verileri 'Google Form' platformu ile online toplanmıştır. Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuçlara bakıldığında ise, BİLSEM'lerdeki özel yetenekli öğrencilerin, genel olarak verilen eğitimlerden oldukça memnun kaldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Covid-19 pandemisi ile ortaya çıkan uzaktan eğitime acil geçişler için eğitim programlarının yeniden düzenlenerek uzaktan eğitime uygun hale getirilip, olası salgın ve doğal afetlerde sorunsuz bir şekilde uygulanmasının sağlanabileceği de düşünülmektedir.
dc.description.abstractIf you want to take special talented individuals who are trained in BİLSEMs; The lack of trainings that interest him and the trainers who will give the training in his own BİLSEM, transportation problem, physical disability of the individual, etc. It can be stated that he has difficulties in accessing these trainings for various reasons. Therefore, this study aims to go beyond the borders and present an alternative education to gifted individuals through distance education and to deliver these trainings to gifted individuals. In this context, it is thought that this study will determine the expectations of gifted students about distance education before and after the application, to reveal whether these trainings can be given with the distance education method and to create a road map for the future. Explanatory sequential design, which is one of the mixed research types in which quantitative and qualitative research designs are used together, was used in the research. One group pretest-posttest trial model from quantitative research designs and case study from qualitative research designs were used. The universe of the research consists of Science and Art Centers (BİLSEM) in Turkey. The study group of the research consisted of 40 gifted students, 12 from Kars Fahrettin Kırzıoğlu Science and Art Center, 13 from Ardahan Science and Art Center, and 15 from Iğdır Science and Art Center, and 40 parents of these students. These students are between the ages of 10-12 and 18 of them are girls and 22 of them are boys. The education level of the parents is five primary school, five secondary school, seven high school graduate, 21 university graduate and two graduate. The reason why Kars, Ardahan and Iğdır BİLSEMs were chosen as samples is that they are easily accessible samples. In the quantitative part of the study, the normality test was performed to determine the distribution of the scores, and it was concluded that the data were normally distributed. Since the data showed normal distribution, t-test and ANOVA analysis were performed. The data obtained from the form, which constitutes the qualitative part of the research, was tried to be analyzed with coding. Quantitative data of the study were obtained with '10-item student online learning expectations form, 10-item teacher observation form and 5-item parent evaluation form'. Qualitative data of the study were obtained with an 8-item student self-evaluation form. Findings were analyzed using SPSS and MAXQDA programs. After the reliability analyzes of the data collection tools; The reliability of the student online learning expectations form was determined as Cronbach's Alpha = 0.893, the reliability of the teacher observation form was Cronbach's Alpha = 0.979 and the parent distance education evaluation form was Cronbach's Alpha = 0.855. In the qualitative data analysis, the data obtained by looking at the percentage of agreement of the two encoders were tried to be analyzed by coding. The percentage of agreement obtained for this study was determined as 82.05%. In the research, 4 weeks of distance education was given to the students; 'Astronomy, Thinking Skills, Teaching Mathematics with Origami, Robotic Coding, Intelligence Games and Values Education' were taught, and the data obtained at the end of the application were analyzed and interpreted. The data of the research were collected online with the 'Google Form' platform. Looking at the results obtained from the findings of the research, it was concluded that the gifted students in BİLSEMs were generally quite satisfied with the training provided. In addition, it is thought that the education programs can be rearranged for emergency transitions to distance education that emerged with the Covid-19 pandemic, making them suitable for distance education and ensuring that they are implemented without any problems in possible epidemics and natural disasters.en_US
dc.identifier.endpage131
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7YecfyFp9IWw0udptiLCjTuzH--Kr0RyzQdWvEDNwvxll4Fh
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/48346
dc.identifier.yoktezid722422
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectBeklentiler
dc.subjectBilim ve Sanat Merkezleri
dc.subjectUzaktan Eğitim
dc.subjectUzaktan Eğitim Merkezleri
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectExpectationsen_US
dc.subjectÇevrimiçi Eğitim
dc.subjectScience and Arts Centersen_US
dc.subjectDistance Educationen_US
dc.subjectÖğrenci Beklentileri
dc.subjectDistance Education Centresen_US
dc.subjectOnline Educationen_US
dc.subjectÜstün Yetenek
dc.subjectStudent Expectationsen_US
dc.subjectGifteden_US
dc.subjectÜstün Yetenekli Çocuklar
dc.subjectGifted Childrenen_US
dc.titleBilsem'lerde Uzaktan Eğitim İle Yapılan Öğretim Uygulamalarının Öğrenci Beklentileri ve Paydaşlar Açısından Değerlendirilmesi
dc.titleEvaluation of Distance Education Applications at BİLSEM in Terms of Student Expectations and Stakeholdersen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files