Publication:
Yabancı Uyruklu İlkokul Öğrencilerine Dil Öğreten Öğretmenlerin (Türkçe Öğreticilerin) Tükenmişlik Düzeyleri ve Nedenlerinin İncelenmesi

dc.contributor.authorÇalışır, Musa
dc.contributor.authorKansu, Ceren Çevik
dc.date.accessioned2025-12-11T01:48:14Z
dc.date.issued2024
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempSakarya Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractBu araştırmada Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu Projesi (PIKTES)’te görev yapmakta olan öğretmenlerin (Türkçe öğreticilerin) tükenmişlik düzeylerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler kişisel bilgi formu ve Maslack Tükenmişlik Ölçeği (MBI), nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde non parametrik testler, nitel verilerin analizinde ise tematik analiz kullanılmıştır. Araştırma örneklemini farklı şehirlerde ve branşlardan olasılıklı örnekleme yöntemlerinden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 301 Türkçe öğretici oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre nicel veri analizleri sonucunda Türkçe Öğreticilerin duygusal tükenme alt boyutunda orta düzeyde, duyarsızlaşma alt boyutunda yüksek düzeyde ve kişisel başarı alt boyutunda düşük düzeyde tükenmiş oldukları tespit edilmiştir. Türkçe öğreticilerin tükenmişlik düzeylerinin yaş, branş, iş yükleri hakkındaki görüşlerine göre ölçeğin alt boyutlarında anlamlı düzeyde farklılaştığı, öğrenci sayısına göre ise anlamlı şekilde farklılaşmadığı bulgularına ulaşılmıştır. Nitel analizler sonucunda Türkçe öğreticilerin PIKTES kapsamında iş kanununa bağlı görev yapıyor olmasının duygusal olarak kendilerini olumsuz şekilde etkilediği ve meslektaş ve amirlerinden olumsuz tepkiler aldıkları durumlar olduğunu belirtmişlerdir. Yabancı uyruklu öğrenciler ile çalışıyor olmanın fiziksel ve duygusal olumsuz şekilde kendilerini etkilediği ve PIKTES’in çalışma şartları kaynaklı motivasyonlarını olumsuz etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır.en_US
dc.identifier.doi10.24106/kefdergi.1426743
dc.identifier.endpage192en_US
dc.identifier.issn2147-9844
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage180en_US
dc.identifier.trdizinid1231912
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.24106/kefdergi.1426743
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1231912/investigation-of-burnout-levels-and-reasons-of-teachers-teaching-languages-language-trainers-to-foreign-primary-school-students
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/46441
dc.identifier.volume32en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofKastamonu Eğitim Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSosyal Çalışmaen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.subjectAsya Çalışmalarıen_US
dc.titleYabancı Uyruklu İlkokul Öğrencilerine Dil Öğreten Öğretmenlerin (Türkçe Öğreticilerin) Tükenmişlik Düzeyleri ve Nedenlerinin İncelenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files