Publication:
İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim ve Öğretmen Özerkliği Algılarının Araştırılması

dc.contributor.advisorEr, Gülay
dc.contributor.authorÖzcan, Fatma
dc.date.accessioned2025-12-13T09:17:10Z
dc.date.issued2024
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi Ana Bilim Dalı / Yabancı Dil Öğretimi Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, İngilizce öğretmenlerinin mesleki gelişime katılımları ile mesleki gelişime yönelik tutumları ve özerklikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bunun yanısıra bu değişkenlerin katılımcıların bazı demografik özelliklerine (kıdem, kurum türü, okul türü vb) göre değişimini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Samsun merkez ilçelerinde çalışan 268 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için Eroğlu (2018) tarafından hazırlanan Mesleki Gelişim Etkinlikleri Ölçeği ve Çolak (2016) tarafından hazırlanan Öğretmen Özerkliği Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin mesleki gelişim etkinlikleri ve öğretmen özerkliğine dair görüşlerini belirlemek için aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin mesleki gelişime dair tutumları ve özerklik seviyelerini mezun oldukları fakülte, kurum türü ve son iki yılda mesleki gelişim etkinliklerine katılımına göre değişimlerini incelemek için bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin mesleki gelişime dair tutumları ve özerklik seviyelerini kıdem, okul türü ve eğitim seviyesine göre değişimlerini incelemek için tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Öğretmenlerin mesleki gelişim etkinliklerine katılım seviyesi çok yüksek değildir. Ayrıca en yüksek katılım güncelleme ve paylaşım etkinliklerine aitken en düşük katılım ise yansıtma ve işbirlikçi etkinliklerine aittir. Mesleki gelişime dair tutumları ise kıdem, kurum türü, eğitim seviyesi, okul türü, mezun oldukları fakülte ve son iki yılda mesleki gelişim etkinliklerine katılımlarına göre değişmemektedir. Öğretmenlerin genel özerklik seviyeleri kabul edilebilir düzeydedir. Ayrıca en fazla öğretme özerkliğine sahiptirler. Bu özerklik türünü, mesleki iletişim özerkliği ve müfredat özerkliği takip etmektedir. En az özerklik ise mesleki gelişime aittir. Öğretmenlerin özerklik seviyeleri ise kıdem, kurum türü, eğitim seviyesi, okul türü, ve son iki yılda mesleki gelişim etkinliklerine katılımlarına göre değişmemektedir. Ancak eğitim fakültesinden mezun İngilizce öğretmenlerinin özerklik seviyesi diğer fakültelerden mezun olanlardan daha yüksek çıkmıştır. Bu yüzden farklı fakültelerden mezun olmanın öğretmen özerkliği üzerinde etkisi olabileceği söylenebilir. Son olarak, öğretmenlerin mesleki gelişime dair tutumlarının özerklik seviyelerini önemli ölçüde etkilediği de söylenebilir. Kısacası, bu bulgular eğitimciler, yöneticiler ve politikacılar için İngilizce dil öğretiminde ve öğretmen özerkliğinde mesleki gelişime dair araştırmalar yapılmasına dair önerilerde bulunmuştur. Anahtar Sözcükler: Mesleki gelişim, Öğretmen özerkliği ve İngilizce öğretmenleri
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine English language teachers' attitudes towards professional development and their autonomy levels and describe the relation between these two variables. Moreover, the variation of these variables according to some demographic characteristics (seniority, institution type and so on.) of EFL teachers is described. The sample of the study consists of 268 EFL teachers working in Samsun. Professional Development Activities Scale by Eroğlu (2018) and Teacher Autonomy Scale by Çolak (2016) were used to collect tha data in this current study. The arithmetic mean and standard deviation were used in order to determine the views of teachers regarding the professional development activities and teacher autonomy. Independent t test was administered to determine whether English teachers' attitudes towards profesional development and their autonomy level vary depending on the department, institution type, the participation in PD activities in the last two years. The variance analysis (One-way ANOVA) was administered determine whether English teachers' attitudes towards profesional development and their autonomy level vary depending on the seniority, school type and educational level. The level of participation of teachers in professional development activities have shown that teachers do not have very high levels of involvement in professional development. In addition, the lowest level of participation belong to reflection and collaboration activities while the highest level of participation belong to update and sharing activities. Their attitudes towards PD do not change in relation to their seniority, the instution type, their educational level, the school type, their educational level, the department where they graduated, their participation in PD activities in the last two years. The level of their general autonomy is above the middle. Moreover, they have the highest level of teaching autonomy and it is followed by professional communicatin autonomy and curriculum autonomy. The participants have the least level of professional development autonomy. The findings showed no statistically significant difference in teacher autonomy according to the seniority, institution and school type, educational level and the participation in PD activities in the last two years. However, The English language teachers who were graduated from English Language Teaching Department are more autonomous than the ones who were graduated from other departments. Therefore, it can be said that graduation from different departments may have an effect on teacher autonomy. Teachers' attitudes towards professional development have a significant effect on their autonomy level. Hence, it can be inferred that EFL teachers' attitude towards profesional development is a significant predictor of their autonomy behaviors. In a nutshell, these findings have significant implications for educators, administrators, and policymakers to make future research into professional development in English language teaching and teacher autonomy. Keywords: Professional development, teacher autonomy, EFL teachersen_US
dc.identifier.endpage147
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-_-IZJW1SItQ1wb_hhoZTE9P-Camwj3FODyP9rPw-vhd
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/50069
dc.identifier.yoktezid886197
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİşbirlikçi Mesleki Gelişim
dc.subjectCooperative Professional Developmenten_US
dc.titleİngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim ve Öğretmen Özerkliği Algılarının Araştırılması
dc.titleExploring EFL Teachers’ Perception of Professional Development and Teacher Autonomyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Collections