Publication:
İlköğretim Öğrencilerinin Cennet ve Cehennem Tasavvurları

dc.contributor.advisorKöylü, Mustafa
dc.contributor.authorKöse, Sümeyye Emine Karaca
dc.date.accessioned2020-07-22T08:00:31Z
dc.date.available2020-07-22T08:00:31Z
dc.date.issued2013
dc.departmentOMÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.descriptionTez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2013en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 106184en_US
dc.description.abstractÜlkemizdeki örgün din eğitiminin en geniş hedef kitlesini çocuklar oluşturmaktadır. Her ne kadar çocuklar ailelerinden ve yaşadıkları çevrelerden birtakım dini bilgilere sahip olsalar bile, yine en doğru bilgiyi okullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde almaktadırlar. Ancak bazı kavramların öğretilmesi daha kolayken, diğer bazı kavramların, özellikle de soyut kavramların öğretilmesi oldukça zor olmaktadır. Bu dini kavramların en önemlilerinden ve hatta en zorlarından biri de ?cennet ve cehennem? kavramlarıdır. Ülkemizde 2005 yılından beri uygulanmakta olan yapılandırmacı yaklaşımın da bir gereği olarak, din öğretiminde öğrencilerin bilgi ve tecrübeleri önemli yer tutmaktadır. Bu amaçla biz, araştırmamızda henüz soyut kavramları tam olarak algılayamayan 10-14 yaş grubu çocuklarının cennet ve cehennem tasavvurlarını ortaya koymaya çalıştık. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim öğretim yılında İzmir?de öğrenim gören, 4-5-6-7-8. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise yaklaşık 550 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmayla ilgili olarak çeşitli veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Öncelikle, konuyla ilgili kaynaklar taranarak, konunun teorik kısmı, büyük ölçüde literatür incelemesi yoluyla oluşturulmuştur. Daha sonra, öğrencilerin cennet ve cehennem tasavvurlarına yönelik olarak geliştirilmiş olan anket uygulanmış ve elde edilen bilgiler değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Sonuç olarak, çocukların cennet ve cehennem tasavvurlarında yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik gibi faktörlerin etkili olduğu görülmüştür. Yaş olarak küçük çocuklar daha çok ben merkezli bir şekilde basit kelime ve kavramlarla cennet ve cehennemi tasvir ederken, büyük çocuklar soyut kavramları kullanarak daha detaylı bir şekilde tasvir etmişlerdir. Kızlar erkeklere göre cenneti daha detaylı bir şekilde tasvir ederken, erkekler de cehennemi daha detaylı bir şekilde tasvir etmişlerdir. Sosyo-ekonomik açıdan ise, maddi durumu iyi olmayan öğrenciler, bu dünyada sahip olamadıklarını cennette sahip olacaklarını dile getirmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Din eğitimi, cennet, cehennem, ahiret.
dc.description.abstractChildren compose of the biggest target group of official religious education in our country. Although children may have some knowledge about religion in their family and environment, they obtain the best and sound religious knowledge in the course of Religion Culture and Moral Knowledge at the schools. However, while it is easier to teach some concepts, it is more difficult to teach some other concepts, in particular, abstract concepts. One of the most difficult and important concepts are paradise and hell. As a necessity of the program of constructivist approach which has been used in our schools since 2005, the students? knowledge and their experiences play a great role in this process. For this purpose, we want to put forward the views of children of 10-14 years old who have not been able to comprehend the abstract concepts adequately about paradise and hell. The population of the research is composed of the fourth, fifth, sixth, seventh, and eighth grade students who went to schools in İzmir in the academic year of 2010-2011. The sample is composed of 550 students. Various methods and techniques were used for the data collection of the research. Firstly, the theoretical part concerning paradise and hell was written through collecting sources. Later, a questionnaire prepared for the purpose of checking the views of children about paradise and hell was administered to the students and, lastly, their collected views were evaluated. As a result, it was found that there were some significant differences about the views of children about paradise and hell in terms of age, sex, and socio-economic conditions. While little children describe paradise and hell in simpler words and concepts based on their ego-centric conditions, older children describe paradise and hell more in detail and complex words and concepts. While girls describe only paradise more in detail, boys describe mostly hell in more detail. Lastly, those who have low socio-economic conditions describe paradise as a place where they may obtain things that they do not have in this world. Key Words: Religious Education, paradise, hell, hereafteren_US
dc.formatVIII, 253 y. ; 30 sm.en_US
dc.identifier.endpage265
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1zw6GvYMe-q3Hf6HR-3US4uwZdNBgHxZap6MuVQTk25mmTcNfQgwpjdMgqqq2ayb
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/106184.pdf
dc.identifier.yoktezid353378
dc.language.isotren_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDin
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subject.otherTEZ YÜK LİS K86i 2013en_US
dc.titleİlköğretim Öğrencilerinin Cennet ve Cehennem Tasavvurları
dc.titlePrimary School Students’ Descriptions of Paradise and Hellen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files