Publication:
Özel Eğitim Öğretmenliğine Alan Değişikliği Yaparak Geçen Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama ve Uygulamaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi

dc.contributor.authorMetın, Hakan
dc.contributor.authorMetin, Zeynep Zeynep
dc.date.accessioned2025-12-11T01:44:47Z
dc.date.issued2025
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,T.C. Milli Eğitim Bakanlığıen_US
dc.description.abstractÖzel eğitime gereksinim duyan öğrenciler, bireysel farklılıklarından kaynaklı olarak olağan gelişim gösteren akranlarının yararlandığı eğitimden yeterince faydalanamamaktadır. Bu duruma bağlı olarak bu bireyler için en az sınırlandırılmış eğitim ilkesi göz önüne alınarak kaynaştırma uygulamaları çerçevesinde veya özel eğitim kurumlarında eğitim verilmektedir. Yasal olarak özel eğitime gereksinim duyan öğrencilere bireysel özellikleri dikkate alınarak Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlanarak eğitimleri bu program çerçevesinde yürütülmek zorundadır. BEP geliştirerek hazırlamak ve uygulamak bu öğrencilerle çalışan öğretmenlerin görevleri arasında yer almaktadır. Bu bağlamda hangi programdan mezun olursa olsun özel eğitim gerektiren öğrencilerle çalışan tüm öğretmenlerin BEP’i hazırlama ve uygulamaya yönelik olarak yeterli bilgi ve donanıma sahip olmaları bir zaruret olarak ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma, özel eğitim öğretmenliğine alan değişikliği yaparak geçen öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama ve uygulamaya yönelik görüşlerini incelemek amacıyla yapılmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2022- 2023 eğitim öğretim yılında devlet okullarında görev yapmakta olan özel eğitim öğretmenliğine alan değişikliği yaparak geçen 14 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, araştırmaya katılmaya gönüllü olan öğretmenlere yönelik hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenerek tartışılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin BEP hazırlamaya yönelik olumlu tutumlara sahip olduklarını, ancak programı hazırlamak için değerlendirme, amaç yazmak gibi gerekli olan bazı bilgi ve becerilere sahip olmadıklarını göstermiştir. Ayrıca BEP hazırlama sürecinde öğrenci, öğretmen, aile ve kurum arasında yeterli iş birliğinin oluşturulamadığı, kurumların öğretmenlere BEP hazırlama noktasında sınırlı destek sağladığı izlenimi edinilmiştir.en_US
dc.identifier.doi10.48146/odusobiad.1409001
dc.identifier.endpage132en_US
dc.identifier.issn1309-9302
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage114en_US
dc.identifier.trdizinid1304616
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48146/odusobiad.1409001
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1304616/ozel-egitim-ogretmenligine-alan-degisikligi-yaparak-gecen-ogretmenlerin-bireysellestirilmis-egitim-programi-hazirlama-ve-uygulamaya-yonelik-goruslerinin-belirlenmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/45800
dc.identifier.volume15en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofOrdu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleÖzel Eğitim Öğretmenliğine Alan Değişikliği Yaparak Geçen Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama ve Uygulamaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files