Publication:
Futbol Taraftarlarının Fanatiklik Durumları ve Futbol Kulüplerine Bağlılık Durumlarının İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırma, futbol taraftarlarının fanatiklik ve futbol kulübüne bağlılık durumlarını demografik değişkenlere göre taraftarların fanatiklik düzeyleri ile futbol kulübüne bağlılıklarının farklılaşıp farklılaşmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, futbol taraftarı olanlar içerisinden tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 304 birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 'Kişisel Bilgi Formu', Taşmektepligil ve ark. (2015) tarafından geliştirilen 'Futbol Taraftarı Fanatiklik Ölçeği' ve Mahony ve ark. (2000) tarafından geliştirilen ve Eskiler ve ark. (2011) tarafından Türkçe 'ye uyarlama çalışması yapılan 'Takıma Psikolojik Bağlılık Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizinde, ikili karşılaştırmalar için 't testi' ve çoklu karşılaştırmalar için 'tek yönlü varyans analizi (ANOVA)' kullanılmıştır. Taraftarların fanatiklik düzeyleri ile psikolojik bağlılıkları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için 'Pearson Korelasyon Katsayısı' tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada, futbol taraftarlarının fanatiklik düzeyleri ve takıma psikolojik bağlılıklarının demografik değişkenlere göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, gelir durumu, kardeş sayısı, Passolig kartı sahipliği, takım ürünlerini satın alma, tuttuğu kulübün yönetim kadrosu, antrenör ve sporcuları tanıma, sosyal medya takibi ve taraftar grubu üyeliği gibi değişkenler, taraftarların fanatiklik ve bağlılık düzeylerinde anlamlı farklılıklar yaratmıştır. Ayrıca, fanatiklik ve takıma psikolojik bağlılık ölçeği arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kulüpler taraftar bağlılığını artırmak için farklı demografik gruplara yönelik özelleştirilmiş stratejiler geliştirebilir. Anahtar Sözcükler: Bağlılık, Fanatizm, Futbol, Taraftar
This study aimed to investigate whether football fans' levels of fanaticism and loyalty to their football clubs differ based on demographic variables. The research employed a relational survey method. The study sample consisted of 304 individuals who are football fans, selected randomly. The data collection tools included a 'Personal Information Form' developed by the researcher, the 'Football Fanaticism Scale' developed by Taşmektepligil et al. (2015), and the 'Psychological Commitment to Team Scale' developed by Mahony et al. (2000) and adapted to Turkish by Eskiler et al. (2011). For data analysis, t-tests were utilized for pairwise comparisons, and one-way analysis of variance (ANOVA) was employed for multiple comparisons. The Pearson Correlation Coefficient technique was applied to examine the relationship between fans' levels of fanaticism and their psychological commitment to their teams. The study revealed that football fans' levels of fanaticism and psychological commitment to their teams significantly differed based on demographic variables such as gender, age, income, number of siblings, Passolig card ownership, purchasing team merchandise, familiarity with the club's management, coaches, and players, social media engagement, and fan group membership. Additionally, a statistically significant positive correlation was identified between levels of fanaticism and psychological commitment to the team. Football clubs are encouraged to develop tailored strategies targeting different demographic groups to enhance fan loyalty effectively. Keywords: Loyalty, Fanaticism, Football, Fans

Description

Keywords

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

85

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By