Publication:
Acil Servis Hemşirelerinde Ahlaki Sıkıntı ve Başa Çıkma Yollarını Etkileyen Faktörler

dc.contributor.advisorKoç, Zeliha
dc.contributor.authorKızıltepe, Selin Keskin
dc.date.accessioned2020-07-21T21:47:35Z
dc.date.available2020-07-21T21:47:35Z
dc.date.issued2019
dc.departmentOMÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Acil Tıp Hemşireliği Anabilim Dalıen_US
dc.departmentSağlık Bilimleri Enstitüsü / Acil Hemşireliği Ana Bilim Dalı
dc.descriptionTez (doktora) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2019en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 126886en_US
dc.description.abstractAmaç: Bu araĢtırma acil servis hemĢirelerinde ahlaki sıkıntı ve baĢa çıkma yollarını etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı, iliĢki arayıcı ve metodolojik bir çalıĢma olarak yürütülmüĢtür. Materyal ve Metot: AraĢtırmanın örneklemini 01.08.2016-01.08.2017 tarihleri arasında Samsun Kamu Hastaneleri Birliği Genel Müdürlüğüne bağlı 17 hastanenin acil servisi ile Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Uygulama ve AraĢtırma Merkezi acil servisinde çalıĢmakta olan toplam 252 hemĢire oluĢturmuĢtur. Veriler araĢtırmacı tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan hemĢireleri tanıtıcı bilgi formu, Ahlaki Sıkıntı Ölçeği, Ahlaki Sıkıntı Termometresi, Hastane Etik Ġklim Ölçeği ve BaĢa Çıkma Tutumları Değerlendirme Ölçeği kullanılarak toplanmıĢtır. Nitel verilerin toplanmasında ise yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu kullanılmıĢtır. Bulgular: Bu çalıĢmada 16 madde ile doğrulanan Ahlaki Sıkıntı Ölçeği‟nin güvenirlik seviyesi 0,863 olarak belirlenmiĢtir. Ahlaki Sıkıntı Ölçeği ile Ahlaki Sıkıntı Termometresi arasında %40,8‟lik pozitif yönlü doğrusal bir iliĢki saptanmıĢtır. Acil hemĢirelerinin Ahlaki Sıkıntı Ölçeği toplam puan ortalaması 60,90±40,07 ve BaĢa Çıkma Tutumları Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalaması 147,94±17,35 olarak belirlenmiĢtir. Ahlaki Sıkıntı Ölçeği ile BaĢa Çıkma Tutumları Değerlendirme Ölçeği arasında herhangi bir iliĢki bulunamamıĢtır. Acil hemĢireleri ile yapılan nitel görüĢmeler sonrasında ahlaki sıkıntı kavramının bilinirliği, ahlaki sıkıntı kaynakları, ahlaki sıkıntının etkileri ve ahlaki sıkıntının çözümü için yapılması gerekenler olmak üzere 4 tema belirlenmiĢtir. Sonuç: Ahlaki Sıkıntı Ölçeği ve Ahlaki Sıkıntı Termometresi'nin ülkemizde hemĢirelere uygulanabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiĢtir. Acil hemĢirelerinin ahlaki sıkıntı içeren durumlarla karĢılaĢtıkları, ahlaki sıkıntının çözümünde daha çok pozitif/olumlu yeniden yorumlama-geliĢme, meslektaĢlarından destek alma gibi stratejilerden yararlandıkları ve bireysel çözümler uygulamaya çalıĢtıkları görülmüĢtür. Anahtar Kelimeler: Acil servis; ahlaki sıkıntı; baĢa çıkma; hemĢire
dc.description.abstractAim: This descriptive, relational and methodological study sought to determine factors affecting the moral distress and coping methods of emergency department nurses. Material and Method: The study, conducted 01.08.2016-01.08.2017, included 252 nurses working in the emergency departments of the Health Application and Research Center of Ondokuz Mayıs University and of 17 public hospitals affiliated with the General Directorate of Samsun Public Hospitals. Data were collected using the nurses ıntroductory ınformation form, Moral Distress Scale, Moral Distress Thermometer, Hospital Ethical Climate Scale and Coping Orientation to Problems Experienced Scale. A semi-structured interview form was used to collect qualitative data. Results: In this study, the 16 item Moral Distress Scale was validated, with the reliability level determined as 0.863. A 40.8% positive linear correlation was found between the Moral Distress Scale and the Moral Distress Thermometer. The nurses‟ mean score on the Moral Distress Scale was 60.90 ± 40.07 and the mean total score of the Coping Orientation to Problems Experienced Scale was 147.94 ± 17.35. No relationship was found between the Moral Distress Scale and Coping Orientation to Problems Experienced Scale. After the qualitative interviews, four themes were identified: awareness of the concept of moral distress, sources of moral distress, effects of moral distress, and what must be done as a solution to moral distress. Conclusion: The Moral Distress Scale and Moral Distress Thermometer are valid and reliable tools that can be applied to nurses in our country. Emergency nurses facing moral distress situations and trying to apply individual solutions benefitted more positively from strategies such as reinterpretation and development and getting support from their colleagues. Keywords: Coping; emergency department; moral distress; nurseen_US
dc.formatIX, 193 yaprak : şekil, tablo ; 30 sm.en_US
dc.identifier.endpage204
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=T1mWGp9MngYYkCSgiJvtVuZG4g70VNITEZIwcgJzYUb5QUNwqdVetCNEuWrff8Ao
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/126886.pdf
dc.identifier.yoktezid545827
dc.language.isotren_US
dc.language.isotr
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US]
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHemşirelik
dc.subjectAcil Hemşirelik
dc.subjectAcil Servis-Hastane
dc.subjectAhlak
dc.subjectBaşa Çıkma
dc.subjectHemşireler
dc.subjectHemşirelik
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectHemşirelik Araştırmaları
dc.subjectEmergency Nursingen_US
dc.subjectTıp Etiği
dc.subjectEmergency Service-Hospitalen_US
dc.subjectMoralityen_US
dc.subjectCopingen_US
dc.subjectNursesen_US
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectNursing Researchen_US
dc.subjectMedical Ethicsen_US
dc.subject.otherTEZ DOK K62a 2019en_US
dc.titleAcil Servis Hemşirelerinde Ahlaki Sıkıntı ve Başa Çıkma Yollarını Etkileyen Faktörler
dc.titleFactors Affecting Moral Distress and Coping Methods of Emergency Department Nursesen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files