Publication:
Öğrencilerin Tasarım Temelli Biyomimikri Etkinliklerinde Hazırladıkları Teknolojik Ürünlere Yönelik Modellerin Analizi

dc.contributor.authorVelioğlu, Dilara
dc.contributor.authorYakışan, Mehmet
dc.date.accessioned2025-12-11T01:47:12Z
dc.date.issued2024
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractÇalışmanın amacı ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin tasarım temelli biyomimikri etkinliklerinde hazırladıkları teknolojik ürünlere yönelik modellerin analiz edilmesidir. Araştırmanın örneklemini 18’i kız 12’i erkek olmak üzere 30 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerden hayvanlardan esinlenerek yaptıkları teknolojik ürünlere yönelik modeller ile günlük hayatta hangi problemlere çözüm getirmeyi düşündüklerini belirtmeleri istenmiştir. Veri toplama aracı olarak “Hayvanlardan ilham alalım teknolojik ürün tasarlayalım” çalışma kâğıdı ve “Öğrenci Tasarım Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Aynı zamanda her gruptaki öğrenciler bireysel olarak, diğer grup arkadaşlarının modellerini tasarım, uygulanabilirlik, hayvanın yapı ve özelliğine benzerlik, dayanıklılık, görsellik, faydalılık, orijinallik ve ürüne dönüştürülebilirlik değişkenlerine göre değerlendirmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin yaptıkları modeller incelendiğinde, koruma ve savunma amaçlı askerî teknolojiye ait ürünler, maden ve inşaat mühendisliğinde kullanılabilecek ürünler, temizlik alanında kullanılabilecek teknolojik malzemeler ve günlük hayatımızda kullanabileceğimiz çok çeşitli araç gereçler ile ilgili olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin bu çalışma ile sahip oldukları teorik bilgiler ile hayvanlarda gözlemledikleri yapı ve özelliklerden esinlenerek günlük hayattaki bazı problemlerin çözümüne yönelik modeller geliştirmeye yönelmeleri yaratıcılık ve inovasyon gibi 21. Yüzyıl becerilerinin gelişimine katkı sağladığı düşünülmektedir. FeTeMM içerikli biyomimikri etkinlikleri tüm okul seviyelerinde artırılabilir. Bu sayede canlı organizmalara olan bakış açısını geliştiren, bilim ve teknolojinin gelişip ilerlemesi için üretken öğrenciler yetiştirilebilir.en_US
dc.identifier.doi10.17679/inuefd.1425397
dc.identifier.endpage646en_US
dc.identifier.issn1300-2899
dc.identifier.issn2149-9683
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage621en_US
dc.identifier.trdizinid1260913
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17679/inuefd.1425397
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1260913/ogrencilerin-tasarim-temelli-biyomimikri-etkinliklerinde-hazirladiklari-teknolojik-urunlere-yonelik-modellerin-analizi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/46206
dc.identifier.volume25en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofİnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBiyolojien_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.subjectİmalat Mühendisliğien_US
dc.titleÖğrencilerin Tasarım Temelli Biyomimikri Etkinliklerinde Hazırladıkları Teknolojik Ürünlere Yönelik Modellerin Analizien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files