Publication:
Örtü Altı Üreticilerinin Sosyo-Ekonomik Durumları, Yetiştiricilik Uygulamaları ve Pazarlama Tercihleri: Çarşamba İlçesi Örneği

dc.contributor.authorBoz, Ismet
dc.contributor.authorKurt, Yasin Alparslan
dc.date.accessioned2025-12-11T01:50:09Z
dc.date.issued2023
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractBitkisel üretim, ağırlıklı olarak tarla ve bahçe gibi geleneksel üretim alanlarının yanı sıra örtü altı üretim alanları gibi kontrollü koşullarda da yapılmaktadır. Bu alanlardaki üretimin sürdürülebilirliğinin sağlanması açısından, üreticilerin durumlarının farklı parametrelerle tespit edilmesi önemlidir. Bu araştırma kapsamında Çarşamba ilçesinde örtü altı üretimi yapan üreticilerin sosyo-ekonomik profillerini, örtü altı üreticilik uygulamalarını ve pazarlama tercihlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada; tabakalı örnekleme yöntemine göre seçilmiş olan üreticiler ile yüz yüze anket çalışması yapılmış ve üreticilerin ilgili parametreler yönünden durumları tespit edilmiştir. Araştırma sonucu üreticilerin; yaş ortalamasının 53, ailedeki ortalama fert sayısının 5,51, ortalama çiftçilik deneyim sürelerinin 33 yıl ve ortalama örtü altı yetiştiricilik deneyim sürelerinin 16,74 yıl olduğu saptanmıştır. Ayrıca üreticilerin; toprak analizi yaptırmaya mesafeli oldukları, genel olarak çiftlik gübresi kullanmayı tercih ettikleri, kimyasal gübre ve tarımsal mücadele ilaçlarını yaygın biçimde kullandıkları ve sulamada kuyu suyunu ve sulama sistemi olarak da damlama sulama sistemini kullandıkları tespit edilmiştir. İlave olarak üreticilerin; %60,60’ının üretim faaliyeti esnasında girdi kredisi kullandıkları, üretimde kullandıkları fideyi %70,90 piyasadan satın aldıkları ve üretmiş oldukları ürünleri %46,00 haller üzerinden ve %30,80 kendi olanaklarıyla pazarladıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak; incelenen parametreler dikkate alındığında, bölgede örtü altı üreticiliği bakımından önemli bir potansiyelin olduğu söylenebilir. Bununla birlikte, bu potansiyelin etkin bir biçimde değerlendirilebilmesi için bilhassa girdi desteğinin artırılması ve pazarlama olanaklarının çeşitlendirilmesine yönelik tarımsal destek faaliyetlerinin artırılması gerektiği kanaatine varılmıştır.en_US
dc.identifier.doi10.47495/okufbed.1101777
dc.identifier.endpage341en_US
dc.identifier.issn2687-3729
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage330en_US
dc.identifier.trdizinid1204852
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.47495/okufbed.1101777
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1204852/ortu-alti-ureticilerinin-sosyo-ekonomik-durumlari-yetistiricilik-uygulamalari-ve-pazarlama-tercihleri-carsamba-ilcesi-ornegi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/46743
dc.identifier.volume6en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofOsmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi (Online)en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBahçe Bitkilerien_US
dc.subjectTarımsal Ekonomi ve Politikaen_US
dc.subjectİşletmeen_US
dc.subjectZiraat Mühendisliğien_US
dc.subjectBitki Bilimlerien_US
dc.subjectİktisaten_US
dc.subjectZiraaten_US
dc.subjectToprak Bilimien_US
dc.titleÖrtü Altı Üreticilerinin Sosyo-Ekonomik Durumları, Yetiştiricilik Uygulamaları ve Pazarlama Tercihleri: Çarşamba İlçesi Örneğien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files