Publication: Turizm Sektöründe Hizmet Robotu-İnsan Etkileşimi: Hizmet Robotlarının Benimsenmesinde Yenilikçiliğin Rolü
Abstract
Yapay zekâ ve robotik teknolojisi, turist deneyimini zenginleştirebilmek için hizmet karşılaşmalarında turizm işletmeleri için önemli bir potansiyele sahiptir. Yenilikçi teknolojilerin başarısı, turistlerin benimseyip benimsememeleri ile paralellik göstermektedir. Ancak, hizmet robotlarının turistler tarafından nasıl karşılanacağı belirsizliğini korumaktadır. Çalışmada potansiyel yerli turistlerin bireysel yenilikçilik düzeyleri ile hizmet robotu entegrasyon istekliliği arasındaki ilişkilerin ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel yöntem benimsenmiş olup anket tekniği tercih edilmiştir. Çalışma bulguları, potansiyel yerli turistlerin bireysel yenilikçilik düzeyleri ile hizmet robotu entegrasyon istekliliği arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğunu göstermektedir. Literatüre yansıdığı kadarıyla turizm işletmeleri özelinde bireysel yenilikçiliğin hizmet robotu entegrasyon istekliliği üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir çalışmaya rastlanmaması araştırmanın özgün değerini ifade etmektedir. Çalışma bulgularının, hizmet robotlarına yönelik turist davranışını anlama çabasında değerli bir referans noktası olması umulmaktadır.
Artificial intelligence and robotic technology have significant potential for tourism businesses to enhance tourist experiences. The success of innovative technologies parallels tourists' adoption decisions. However, it remains unclear how service robots will be perceived by tourists. In the study, it is aimed to reveal the relationships between the individual innovativeness levels of potential domestic tourists and their willingness to integrate service robots. Quantitative method was adopted in the research and questionnaire technique was preferred. The findings of the study indicate a positive relationship between the individual innovativeness levels of potential domestic tourists and their willingness to integrate service robots. As far as it is reflected in the literature, the fact that there is no study to determine the effect of individual innovativeness on the willingness to integrate service robots in tourism enterprises expresses the original value of the research. It is hoped that the findings of the study will be a valuable reference point in the effort to understand tourist behaviour towards service robots.
Artificial intelligence and robotic technology have significant potential for tourism businesses to enhance tourist experiences. The success of innovative technologies parallels tourists' adoption decisions. However, it remains unclear how service robots will be perceived by tourists. In the study, it is aimed to reveal the relationships between the individual innovativeness levels of potential domestic tourists and their willingness to integrate service robots. Quantitative method was adopted in the research and questionnaire technique was preferred. The findings of the study indicate a positive relationship between the individual innovativeness levels of potential domestic tourists and their willingness to integrate service robots. As far as it is reflected in the literature, the fact that there is no study to determine the effect of individual innovativeness on the willingness to integrate service robots in tourism enterprises expresses the original value of the research. It is hoped that the findings of the study will be a valuable reference point in the effort to understand tourist behaviour towards service robots.
Description
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
211
