Publication:
Ortaokul Müdürlerinin Etik Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel Özdeşleşme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Analizi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma, ortaokul öğretmenlerinin örgütsel özdeşleşme düzeyleri ile okul müdürlerinin etik liderlik davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Samsun ilinin beş ilçesindeki ortaokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu evrenden küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 417 öğretmen örnekleme dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Etik Liderlik Ölçeği ve Örgütsel Kimlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuçlar öğretmenlerin, okul müdürlerinin etik liderliğine yönelik algılarının ve örgütsel özdeşleşme düzeylerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Karar vermede etik liderlik boyutunda cinsiyete göre anlamlı farklılık bulunurken, iklimsel, iletişimsel ve davranışsal etik boyutlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Eğitim düzeyi ve kıdem süresinde göre öğretmenlerin, okul müdürlerinin etik liderliğine yönelik algıları anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyleri cinsiyet, eğitim düzeyi ve kıdem süresine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyleri ile okul müdürlerinin iklimsel, iletişimsel, davranışsal ve karar vermede etik liderlik davranışları arasında pozitif, güçlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Etik liderliğin; iletişimsel, davranışsal ve karar vermede etik liderlik boyutları öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme algılarını pozitif ve anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Tüm değişkenler birlikte öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeyinin %61'ini açıklamaktadır. Bu sonuçlar, okul müdürlerinin etik liderliğinin, öğretmenlerin okulla özdeşleşmesinde önemli bir unsur olduğunu göstermektedir.

Description

Keywords

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi (Online)

Volume

7

Issue

2

Start Page

631

End Page

649

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By