Publication: Sınıf Dışı Etkinliklerle Bağlam Temelli Yaklaşımı React Stratejisinin Başarı ve Kalıcılığa Etkisi: Vücudumuzdaki Sistemler
| dc.contributor.advisor | Çobanoğlu, Elif Omca | |
| dc.contributor.author | Akgürbüz, Mutlu | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-13T08:57:53Z | |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı / Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı | |
| dc.description.abstract | Çalışmada ortaokul 6.sınıf fen bilimleri dersi 'Vücudumuzdaki Sistemler' ünitesinin sınıf dışı etkinliklerle bütünleştirilmiş Bağlam Temelli Öğrenme yaklaşımı kapsamında REACT stratejisine uygun hazırlanan ders planlarının öğrencilerin fen dersi akademik başarısına ve öğrenilen bilginin kalıcılığına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı güz dönemi içerisinde Samsun ili Tekkeköy ilçesinde yer alan devlet ortaokulunda, biri deney biri kontrol grubu olarak rastgele belirlenen iki sınıfta gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubu 29 öğrenci, deney grubu ise 27 öğrenci olarak belirlenmiştir. Sınıf dışı etkinliklerle bütünleştirilmiş Bağlam Temelli Öğrenme yaklaşımı REACT stratejisine uygun ders planları pandemi kuralları dikkate alınarak hazırlanmıştır. Kontrol grubuna mevcut öğretim program doğrultusunda hazırlanmış ders planları ile, deney grubuna ise sınıf dışı etkinliklerle bütünleştirilmiş Bağlam Temelli Öğrenme yaklaşımı kapsamında REACT stratejisine uygun hazırlanmış ders planları ile fen dersi işlenmiştir. Çalışmada ölçme aracı olarak 'Vücudumuzdaki Sistemler Başarı Testi' uygulanmıştır. Öğrencilerin hazır bulunuşluğunu belirlemek amacıyla ön test uygulanarak çalışma başlatılmıştır. 7 hafta süren ders planlarının uygulanmasının ardından öğrencilere son test uygulanmış olup 17 hafta sonrasında ise 'Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesi Başarı Testi' tekrarlanarak kalıcılık testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik 22 programı içerisinde normal dağılım için Shapiro Wilks testi, anlamlı farklılık için ise t-testi ve Mann Whitney U testi ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda uygulanan ön test verilerine göre öğrenci hazır bulunuşluklarının eşdeğer olduğu, son test ve kalıcılık testi verilerine göre ise her iki grupta da akademik başarıda artış olduğu ve anlamlı farklılık oluştuğu tespit edilmiştir. Ancak deney grubunda son test ve kalıcılık testinde belirlenen akademik başarının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarının en az ve en fazla doğru olarak cevaplandırdıkları sorular belirlenmiştir. Sınıf dışı etkinliklerin genişletilerek Bağlam Temelli Öğrenme yaklaşımı REACT stratejisi doğrultusunda fen dersi işlenmesi önerilmektedir. | |
| dc.description.abstract | In the study, it was aimed to examine the effects of the lessons prepared in accordance with the REACT strategy within the context of the context-based learning approach of the 6th grade science course 'Systems in Our Body' unit integrated with out-of-class activities on the academic success of the students in the science course and the permanence of the learned knowledge. The study was conducted in a public secondary school in Tekkeköy district of Samsun province in the fall semester of the 2021-2022 academic year. The study was carried out in two randomly selected classes, one as the experimental group and the other as the control group. The control group was determined as 29 students, and the experimental group as 27 students. Lesson plans in line with the REACT strategy of the Context-Based Learning approach integrated with out-of-class activities have been prepared by taking into account the pandemic rules. Science lesson was taught to the control group with the lesson plans prepared in line with the current curriculum, and to the experimental group with the lesson plans prepared in accordance with the REACT strategy within the context of the Context-Based Learning approach integrated with out-of-class activities. In the study, the 'Systems in Our Body Achievement Test' was applied as a measurement tool. In order to determine the readiness of the students, the study was started by applying a pre-test. After the 7-week lesson plans were implemented, the students were given a post-test, and after 17 weeks, the 'Systems Unit Achievement Test in Our Body' was repeated and the retention test was applied. The obtained date were analyzed using the Shapiro Wilks test for normal distribution, t-test and Man Whitney U test for difference within the SPSS statistical program. According to the pre-test data applied as a result of the analyzes, student readiness was equivalent, according to the post-test and retention test data, there was an increase in academic achievement in both groups and there was a significant difference, has been found to occur. However, it was determined that the academic achievement determined in the post-test and retention test in the experimental group was higher than that of the control group. The questions that the experimental and control groups answered correctly at least and at most were determined. It is recommended to expand out-of-class activities and teach science lessons in line with the Context-Based Learning approach REACT strategy. | en_US |
| dc.identifier.endpage | 167 | |
| dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxAZT7BIunnHmuFAsfttLJ5jGbJ2_zNAhz_Wkwl8ENCOc | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/49437 | |
| dc.identifier.yoktezid | 786428 | |
| dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
| dc.subject | Eğitim ve Öğretim | |
| dc.subject | Akademik Başarı | |
| dc.subject | Bağlam Temelli Yaklaşım | |
| dc.subject | Fen Bilgisi Dersi | |
| dc.subject | Fen Bilgisi Eğitimi | |
| dc.subject | Kalıcılık | |
| dc.subject | Education and Training | en_US |
| dc.subject | Academic Achievement | en_US |
| dc.subject | Ortaokul Öğrencileri | |
| dc.subject | Context Based Approach | en_US |
| dc.subject | Science Lesson | en_US |
| dc.subject | Ortaokullar | |
| dc.subject | Science Education | en_US |
| dc.subject | Permanence | en_US |
| dc.subject | React Strateji | |
| dc.subject | Secondary School Students | en_US |
| dc.subject | Secondary Schools | en_US |
| dc.subject | Sınıf Dışı Etkinlikler | |
| dc.subject | React Strategy | en_US |
| dc.subject | Extracurricular Activities | en_US |
| dc.subject | Sınıf Dışı Eğitim | |
| dc.subject | Outdoor Education | en_US |
| dc.title | Sınıf Dışı Etkinliklerle Bağlam Temelli Yaklaşımı React Stratejisinin Başarı ve Kalıcılığa Etkisi: Vücudumuzdaki Sistemler | |
| dc.title | The Effect of React Strategy, a Context-Based Learning Approach with Outdoor Activities on Success and Lasting: Systems in Our Body | en_US |
| dc.type | Master Thesis | en_US |
| dspace.entity.type | Publication |
