Publication: Siyasi Partilerin 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı Video Mesajlarının Elektroensefalograf (EEG) İle Analizi
Abstract
Bu araştırma Z kuşağının siyasi partilere yönelik tutum ve yaklaşımını incelemektir. Bu amaçla, Adalet ve Kalkınma Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi ve İYİ Parti liderlerinin 2022 yılı19 Mayıs Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı'nda yayınladıkları video mesajlar kullanılmıştır. Araştırma, nörolojik çalışmalarda kullanılan elektroensefalograf (EEG) yöntemiyle veri toplamak üzere Z kuşağından seçilen 16 kadın-16 erkek olmak üzere 32 katılımcıyla gerçekleştirilmiştir. Nörolojik araştırma yöntemleriyle yapılan siyasi pazarlama araştırmaları, seçmenlerin siyasi tercihlerinin temelinde yatan duygusal motivasyonları belirlemeye odaklanır. Bu bağlamda, ülkemizde nöropazarlama araştırmaları siyasi pazarlama alanında da kullanılmak üzere yönlendirilmiştir. Ancak, literatürde bu konuda eksiklikler olduğu gözlemlenmektedir. Bununla birlikte bu çalışmanın literatüre katkı sağlama potansiyeline sahip olduğu düşünülmektedir.
This research is to examine the attitudes and approaches of Generation Z towards political parties. For this purpose, video messages delivered by the leaders of the Justice and Development Party, Republican People's Party, and Good Party on May 19, Commemoration of Atatürk, Youth, and Sports Day have been utilized. The research has been conducted with 32 participants, comprising 16 females and 16 males selected from Generation Z, using the electroencephalograph (EEG) method to gather data. Neurological research methods utilized in political marketing research aim to identify the emotional motivations underlying voters' political preferences. In this context, neuromarketing research in our country has been directed towards political marketing. However, there are observed gaps in the literature in this regard. Nevertheless, this study is believed to have the potential to contribute to the literature.
This research is to examine the attitudes and approaches of Generation Z towards political parties. For this purpose, video messages delivered by the leaders of the Justice and Development Party, Republican People's Party, and Good Party on May 19, Commemoration of Atatürk, Youth, and Sports Day have been utilized. The research has been conducted with 32 participants, comprising 16 females and 16 males selected from Generation Z, using the electroencephalograph (EEG) method to gather data. Neurological research methods utilized in political marketing research aim to identify the emotional motivations underlying voters' political preferences. In this context, neuromarketing research in our country has been directed towards political marketing. However, there are observed gaps in the literature in this regard. Nevertheless, this study is believed to have the potential to contribute to the literature.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
104
