Publication: İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Uygulanması İle İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, ilköğretim okullarında okutulan fen ve teknoloji dersinde kullanılan proje tabanlı öğrenme yönteminin uygulanmasıyla ilgili öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini belirlemek; araştırmada incelenen görüşlere göre saptanan eksiklikleri belirlemek ve bu eksikliklerin kaldırılmasına yönelik alternatif önerilerde bulunmaktır. Bu amaçla, çalışma kapsamında geliştirilmiş olan ölçme aracı öğretmen ve öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma örneklemini, Samsun ili Canik ilçesi ilköğretim okullarından amaçlı örnekleme olarak seçilen öğretmenler ve öğrenciler oluşturmaktadır. Anket gönderilen 402 öğrenci ile 150 öğretmen dönütte bulunmuştur. Anketler iki bölümden oluşmaktadır. Anketlerin birinci bölümünde katılımcılara ilişkin demografik özellikleri bulunmaktadır. İkinci bölümde ise katılımcıların görüşlerine ilişkin maddeler (öğrenci anketinde 30, öğretmen anketinde de 30 madde) bulunmaktadır. Veri toplama aracının yapı geçerliğini belirlemek amacıyla faktör analizi yapılmıştır. Anketlerdeki faktör yükleri; öğrenci anketinde yer alan maddelerin faktör yükleri .41 ile .75; öğretmen anketinde yer alan maddelerin faktör yükleri ise .47 ile .83 arasında değişmiştir. Öğrenci anketinin genel güvenirlik katsayısı .80, öğretmen anketinin güvenirlik katsayısı ise .71 olarak belirlenmiştir.Elde edilen bulgulara göre; öğrenci açısından, anket maddeleri genel olarak incelendiğinde; ?Projelerimizi niçin yaptığımızı biliriz? konusunda en fazla görüş belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin anketteki bütün maddelere verdikleri cevaplara göre genel ortalama düzeyi 3.19 ortalama ile ?kararsızım? aralığına denk gelmiştir. Öğretmen açısından, ?Projeler öğrencinin yaratıcılığını ve motivasyonu arttırır? konusunda en fazla görüş belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin anketteki bütün maddelere verdikleri cevaplara göre genel ortalama düzeyi 3.52 ortalama ile ?katılıyorum? aralığına denk gelmiştir. Ayrıca alt problemler açısından bakıldığında; öğrencilerin görüşleri cinsiyet ve çalışma odası açısından farklılık arz etmemektedir. Ancak, okuduğu sınıf, kardeş sayısı, annenin ve babanın eğitim durumu açısından görüş farklılıkları olmuştur. Öğretmen görüşlerinde ilgili değişkenlere göre alt problemlerde bir farklılık olmamıştır.Anahtar Sözcükler ( 5 )Proje tabanlı öğrenme, fen ve teknoloji dersi, ödev, öğretim yöntemleri, proje çalışması.
The purpose of this study is to determine observatios of teachers and students on project based learning in the science and technology class of primary schools and to find out the defiencies of observations examined in this research and to propose alternative solutions in order to remove these defiences.The purposeful sample of the study consists of teachers and students from Primary Schools of Canik district in Samsun. Teachers and students in this research were asked to fill a questionary. 402 students and 147 teachers participated for this questionary. The questionaries has two sections. The first section consists of questions about demografic information of participants and the second section consists of 30 questions about the views of participants for each student and teacher questionary. The factor analysis was done to determine the structure validness of the data gathering tool. The factor cooefficients of items in the questionaries were calculated. They varie between .41 and . 75 for student`s questionary and vary between .47 and .83 for teacher questionary. General reliability cooffiecient is found as .80 for teacher questionary and .71 for student questionary.According to the findings; when the questionary items were generally examined, the result coming out from student`s perspective mostly from view `We know why we do projects`, was reached. . Besides, the average number of the answers taken from student questionary was calculated as 3.19 which corresponds to `undetermined` range. From teachers` perspective, the result mostly stating view ?projects increases student`s creativity and motivation? was obtained. Besides, the average number of the answers taken from teacher questionary was calculted as 3.52 which corresponds to `determined` range. Furthermore, when sub-problems were examined, students views didn?t change in terms of sex and study room but the views did change in terms of grade attended, sibling number, education background of parents. However, those terms didnt affect the views of teachers when sub problems were examined.Key words ( 5 )Project based learning, science and technology lesson, homework, teaching methods, project study.
The purpose of this study is to determine observatios of teachers and students on project based learning in the science and technology class of primary schools and to find out the defiencies of observations examined in this research and to propose alternative solutions in order to remove these defiences.The purposeful sample of the study consists of teachers and students from Primary Schools of Canik district in Samsun. Teachers and students in this research were asked to fill a questionary. 402 students and 147 teachers participated for this questionary. The questionaries has two sections. The first section consists of questions about demografic information of participants and the second section consists of 30 questions about the views of participants for each student and teacher questionary. The factor analysis was done to determine the structure validness of the data gathering tool. The factor cooefficients of items in the questionaries were calculated. They varie between .41 and . 75 for student`s questionary and vary between .47 and .83 for teacher questionary. General reliability cooffiecient is found as .80 for teacher questionary and .71 for student questionary.According to the findings; when the questionary items were generally examined, the result coming out from student`s perspective mostly from view `We know why we do projects`, was reached. . Besides, the average number of the answers taken from student questionary was calculated as 3.19 which corresponds to `undetermined` range. From teachers` perspective, the result mostly stating view ?projects increases student`s creativity and motivation? was obtained. Besides, the average number of the answers taken from teacher questionary was calculted as 3.52 which corresponds to `determined` range. Furthermore, when sub-problems were examined, students views didn?t change in terms of sex and study room but the views did change in terms of grade attended, sibling number, education background of parents. However, those terms didnt affect the views of teachers when sub problems were examined.Key words ( 5 )Project based learning, science and technology lesson, homework, teaching methods, project study.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2009
Libra Kayıt No: 65107
Libra Kayıt No: 65107
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
153
