Publication: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Elektronik Sigara Bilgi Düzeylerinin Sağlıklı Yaşam Stajı Öncesi ve Sonrası Durumlarının Karşılaştırılması
Abstract
Amaç: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin elektronik sigara bilgi düzeylerinin sağlıklı yaşam stajı öncesi ve sonrası durumlarının karşılaştırılması Gereç ve Yöntem: Kontrol grubu olan kohort çalışması 2025 yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde öğrenim gören öğrencilerde yapılmıştır. Çalışmaya 175 kişi dahil edilmiştir. 45 kişi stajı alacak grup, 130 kişi ise stajı almayacak olan grubu oluşturmaktaydı. Ölçüm aracı olarak tarafımızca hazırlanan içeriğinde sosyodemografik verileri, sigara ve elektronik sigara kullanma durumlarını, elektronik sigara bilgi düzeyini ölçen anket formu, Fagerström Nikotin Bağımlılık Ölçeği, Penn State Elektronik Sigara Bağımlılık Ölçeği olan anket formu kullanılmıştır. Kategorik verilerin karşılaştırılmasında ki-kare testi kullanıldı. Üç grubun karşılaştırılmasında ANOVA testi kullanıldı. p<0.05 anlamlı kabul edildi. Araştırmacı tarafından Google Forms üzerinden anketler toplandı. Bulgular: Elektronik sigara bilgi düzeyi anketi toplam puan ortalamaları ön testte 75.51, son testte 82.33 ve stajı almayanlarda 75.29'du. Son test ile stajı almayanlar arasında bilgi düzeyleri arasında anlamlı fark vardı (p<0.05). Elektronik sigara dumanı içerisinde propilen glikol ve gliserol vardır, ağır metaller içerir, kanser riski yüksektir, hafıza ve dikkat üzerine olumsuz etkileri olabilir, depresyona neden olabilir ve satılması yasal değildir sorularında istatiksel olarak anlamlı bir artış gözlenmiştir(p<0.05). Sonuçlar: Staj sonrası bilgi artışının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde olması, eğitimin içerik açısından hedefe uygun ve etkili olduğunu göstermektedir. Bu bulgular, kısa süreli eğitim modüllerinin belirli bilgi alanlarında farkındalık oluşturabileceğini desteklemektedir. Anahtar Kelimeler: Elektronik Sigara, Eğitim, Bilgi Düzeyi
Aim: To compare the electronic cigarette knowledge levels of medical students at Ondokuz Mayıs University before and after participation in the Healthy Living internship. Materials and Methods: This controlled cohort study was conducted in 2025 among students enrolled at Ondokuz Mayıs University Faculty of Medicine. A total of 175 participants were included. Of these, 45 students were in the internship group, while 130 formed the non-internship control group. The data collection tool included a questionnaire prepared by the researchers containing sociodemographic information, cigarette and electronic cigarette usage status, an electronic cigarette knowledge scale, the Fagerström Test for Nicotine Dependence, and the Penn State Electronic Cigarette Dependence Index. Chi-square test was used to compare categorical variables, and ANOVA was employed for comparisons among three groups. A p-value <0.05 was considered statistically significant. Data were collected via Google Forms. Results: The average total scores of the electronic cigarette knowledge questionnaire were 75.51 in the pretest, 82.33 in the posttest, and 75.29 in the non-internship group. A statistically significant difference in knowledge levels was observed between the posttest group and the non-internship group (p<0.05). Significant increases were found in correct responses regarding the presence of propylene glycol and glycerol in electronic cigarette vapor, the inclusion of heavy metals, increased cancer risk, negative effects on memory and attention, risk of depression, and the legal status of sales (p<0.05). Conclusion: The statistically significant increase in knowledge levels following the internship indicates that the educational content was effective and well-targeted. These findings support the idea that short-term educational modules can raise awareness in specific knowledge domains. Keywords: Electronic cigarette, education, knowledge level
Aim: To compare the electronic cigarette knowledge levels of medical students at Ondokuz Mayıs University before and after participation in the Healthy Living internship. Materials and Methods: This controlled cohort study was conducted in 2025 among students enrolled at Ondokuz Mayıs University Faculty of Medicine. A total of 175 participants were included. Of these, 45 students were in the internship group, while 130 formed the non-internship control group. The data collection tool included a questionnaire prepared by the researchers containing sociodemographic information, cigarette and electronic cigarette usage status, an electronic cigarette knowledge scale, the Fagerström Test for Nicotine Dependence, and the Penn State Electronic Cigarette Dependence Index. Chi-square test was used to compare categorical variables, and ANOVA was employed for comparisons among three groups. A p-value <0.05 was considered statistically significant. Data were collected via Google Forms. Results: The average total scores of the electronic cigarette knowledge questionnaire were 75.51 in the pretest, 82.33 in the posttest, and 75.29 in the non-internship group. A statistically significant difference in knowledge levels was observed between the posttest group and the non-internship group (p<0.05). Significant increases were found in correct responses regarding the presence of propylene glycol and glycerol in electronic cigarette vapor, the inclusion of heavy metals, increased cancer risk, negative effects on memory and attention, risk of depression, and the legal status of sales (p<0.05). Conclusion: The statistically significant increase in knowledge levels following the internship indicates that the educational content was effective and well-targeted. These findings support the idea that short-term educational modules can raise awareness in specific knowledge domains. Keywords: Electronic cigarette, education, knowledge level
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
65
