Publication:
Gilles Deleuze’ün Kristal-Imaj Kavramı Üzerinden İstisnai Bir Adem ve Havva Hikayesi: The Fountain (2006)

dc.contributor.authorTuğran, Filiz Erdoğan
dc.contributor.authorTuğran, Aytaç Hakan
dc.date.accessioned2025-12-10T23:21:14Z
dc.date.issued2022
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesien_US
dc.description.abstractGilles Deleuze’ün sinema ile ilgili önemli kavramlarından biri olan hareket-imaj kavramı Hollywood filmleriyle özdeşleştirilmektedir. Organik kurgu yapısı, öykünün çizgisel anlatısı, film karakterlerinin içinde bulunduğu durumlar, gerçekleştirdiği eylemler, bu eylemler ve durumların birbirini dönüştürerek bir sonuca ulaşması ve tüm bunların duyu-motora uygun bir şekilde sunulmasıgibi hareket-imajın tanımı içinde yer alan unsurlar olarak görülür. Tüm bunlar hareket-imge sinemasının Hollywood sineması ile özdeşleştirilmesini haklı kılsa da Hollywood’un içinden bu konvansiyel yapıya kimi unsurları bakımından aykırı filmler de çıkmaktadır. Bu filmlerden biri Darren Aronofsky’nin 2006 yılında yönettiği The Fountain filmidir. Film, birbiri ile ilişkili ve birbiri içine geçen üç hikayenin odağına aşkı alır. Farklı zaman dilimlerinden ve mitolojik unsurlardan beslenen bu üç hikaye ile Aşk duygusu filmsel evrenin tamamını sarmaktadır. Filmde anlatılan ilk hikayenin ortalarında belirginleşen ana kahramanların Adem ve Havva’ya dönüşme olasılıkları filmdeki aşk temasını yaratılıştaki aşkla benzeştirecek ve böylece hikaye iki insan arasında yaşanan aşktan ziyade aşkın, insan üstü bir kosmosla ilgili olduğu bir durumla ilintilendirilecektir. Geleneksel olay örgüsünden farklılaşarak istisna halleri ve çatallanmalar üreten bu film, Deleuze’ün zaman-imge kavramıyla birlikte düşünülecektir. Zaman-imge sineması, çizgisel anlatımdan uzak, izleyiciyi kahramanla birlikte düşünmeye sevkeden, onun duyu-motor mekanizmasını arızaya uğratan bir imgeler düzeni olarak betimlenebilir. Makalede The Fountain (2006) filmi zaman-imge sineması ve onun önemli imgeler rejiminden olan kristal-imaj kavramıyla birlikte düşünülecektir. Kristal-imaj kristalın yüzleri gibi aynı imgelerin farklı olasılıklarını ve yansımalarını sunmaktadır. Film boyunca anlatılan üç ayrı hikaye aynı kahramanların hayatlarının farklı yansımaları ve farklı yüzeyleri olarak düşünülmüştür. The Fountain (2006) filminde bu yansımalardan hareketle kristal-imajın belirtileri olarak görülen şimdinin uç noktaları ve geçmiş tabakalarından hareketle dolaysız bir zaman imgenin açığa çıkma olasılıkları incelenecektir.en_US
dc.identifier.doi10.31122/sinefilozofi.1090694
dc.identifier.endpage60en_US
dc.identifier.issn2547-9458
dc.identifier.issue13en_US
dc.identifier.startpage45en_US
dc.identifier.trdizinid531972
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1090694
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/531972/an-exceptional-adam-and-eve-story-through-gilles-deleuzes-concept-of-crystal-image-the-fountain-2006
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/35381
dc.identifier.volume7en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofSineFilozofien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFilmen_US
dc.subjectRadyoen_US
dc.subjectTelevizyonen_US
dc.subjectKültürel Çalışmalaren_US
dc.subjectEdebi Teori ve Eleştirien_US
dc.titleGilles Deleuze’ün Kristal-Imaj Kavramı Üzerinden İstisnai Bir Adem ve Havva Hikayesi: The Fountain (2006)en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files