Publication:
7-13 Yaş Çocuklarının Duygusal Zeka Düzeyleri

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı, 7-13 yaş öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesidir.Araştırmanın evrenini, 2007-2008 eğitim döneminde Samsun İli merkezinde bulunan ilköğretim okullarının 2.,3.,4.,5.,6. ve 7. sınıflarında öğrenim görmekte olan 237 kız, 263 erkek toplam 500 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerini belirlemek için; Araştırmacı tarafından geliştirilen `'7-13 Yaş Duygusal Zeka Ölçeği'' kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi, t testi, Fisher'in Least Significant Difference (LSD) testi uygulanmıştır. Sonuçların yorumlanmasında ise, .05 hata payı üst değer olarak alınmıştır.Bu araştırmada elde edilen bulgular maddeler halinde şöyle özetlenebilir:1-Sınıf değişkenine göre Duygusal Zekâ Toplam Puanlarına bakıldığında, sınıf düzeylerine göre, duygusal zekâ puanlarında farklılık olduğu belirlenmiştir.2-Yaş değişkenine göre Duygusal Zekâ Toplam Puanına bakıldığında, yaşa göre duygusal zekâ puanlarında anlamlı farklılık bulunmuştur.3-Cinsiyete göre öğrencilerin duygusal zekâ düzeyinde anlamlı fark bulunmuştur. Kız öğrencilerin duygusal zekâ toplam puanları erkek öğrencilerin puanlarına göre yüksektir.Anahtar Sözcükler: Duygusal Zekâ, Son Çocukluk Dönemi.
The aim this research is level of the learners aged 7-13 Emotional Intelligence Level to study on whether the Emotional Intelligence Differs according to some variable or not.The research includes 237 girls whoare trained in the 2.,3.,4.,5.,6 and 7. classes of the primaryschools in the centre of Samsun in 2007-2008 education term, 263 boys and 500 students in total.In the research, `?Emotional Intelligence Scale for learners 7-13 aged,developed by the researcher, was used ın analyzing data, one way analysis of variance, t test, Least Significant Difference Test by Fisher were applied, In İnterpretation of the resullts, eror portion is determined 0.5 as amode.Finding provided from this research can be summarized as in the folowings:1-When looked at the total scores of Emotional intelligence according to class variable, a difference is determined in Emotional intelligence scores.2-When looked at the total scores of Emotional intelligence according to age variable, significant differences are obtained in Emotional intelligence scores.3-A significant difference is obtained in Emotional intelligence level of the schoolgirls and schoolboys. Emotional intelligece scores of the girls are higter than boys.Key Words: Emotional Intelligence, Middle Childhood.

Description

Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2009
Libra Kayıt No: 64778

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

107

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By