Publication: Covid 19 Salgını Sürecinde Turistlerin Seyahat Risk Algısının ve Turizm Motivasyonlarının Araştırılması: Azerbaycan Örneği
Abstract
Turizm sektörü Covid 19 salgınından etkilenen sektörlerin başında gelmektedir. Salgın insan hayatını tehdit etdiği için sektör belirsiz bir süreliğine durgunluk dönemi geçirmektedir. En belirgin etkisi ise turizm talebinin çok düşürmüş olmasıdır. Tüm dünyada turizm arzının temel kaynaklarını oluşturan konaklama, yeme-içme ve eğlence hizmetleri sınırlandırılmış veya kapatılmıştır. Covid 19 sadece turizm talebin azalmasına neden olmamıştır. Salgının turist davranışlarında da birçok değişikliğe neden olduğu düşünülmektedir. Bunların başında seyahat nedeniyle algıladıkları risk, hijyen ve güvenlik algıları gelmektedir. Bu kapsamda yeni araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada tüketicilerin seyahat risk algısı, seyahat motivasyonları, hijyen ve güvenlik algıları ve hijyen için ödeme istekleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Azerbaycan'da yaşayan tüketiciler üzerinde yürütülmüştür. Çevrimiçi anket yöntemi ile elde edilen veriler SPSS ve SMART PLS istatistik programları aracılığı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; seyahat risk algısının seyahat motivasyonlarını ve hijyen için ödeme isteği üzerinde, hijyen ve güvenlik algısının hijyen için ödeme isteği üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The tourism sector is one of the sectors affected by the Covid 19 pandemic. As the pandemic threatens human life, the industry is going through a period of recession for an indefinite period. The most obvious effect is that the demand for tourism has decreased a lot. Accommodation, food and beverage and entertainment services, which constitute the main sources of tourism supply all over the world, have been limited or closed. Covid 19 has not only caused a decrease in tourism demand. It is thought that the pandemic has caused many changes in tourist behavior as well. The most important of these are the risk, hygiene and security perceptions they perceive due to travel. In this context, new research is needed. In this study, it is aimed to examine the relationships between consumers' travel risk perception, travel motivations, hygiene and safety perceptions, and willingness to pay for hygiene. The research was conducted in Azerbaijan. The data obtained by the online survey method were analyzed through SPSS and SMART PLS statistical programs. According to the results of the research; It has been concluded that travel risk perception has a positive effect on travel motivations and willingness to pay for hygiene, while hygiene and safety risk perception has a positive effect on willingness to pay for hygiene.
The tourism sector is one of the sectors affected by the Covid 19 pandemic. As the pandemic threatens human life, the industry is going through a period of recession for an indefinite period. The most obvious effect is that the demand for tourism has decreased a lot. Accommodation, food and beverage and entertainment services, which constitute the main sources of tourism supply all over the world, have been limited or closed. Covid 19 has not only caused a decrease in tourism demand. It is thought that the pandemic has caused many changes in tourist behavior as well. The most important of these are the risk, hygiene and security perceptions they perceive due to travel. In this context, new research is needed. In this study, it is aimed to examine the relationships between consumers' travel risk perception, travel motivations, hygiene and safety perceptions, and willingness to pay for hygiene. The research was conducted in Azerbaijan. The data obtained by the online survey method were analyzed through SPSS and SMART PLS statistical programs. According to the results of the research; It has been concluded that travel risk perception has a positive effect on travel motivations and willingness to pay for hygiene, while hygiene and safety risk perception has a positive effect on willingness to pay for hygiene.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
93
