Publication:
Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Amaç: Bu çalışma Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini Şubat- Mart 2009 tarihleri arasında Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşi- relik bölümünde okuyan 158 öğrenci oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin eleştirel düşünme ölçek puan ortalaması 247.81 23.78 olarak bulunmuştur. Ölçek alt boyutları arasında puan ortalaması en yüksek olan 48.775.08 ile analitik düşünme olmuştur. Sonuç: Öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyinin orta seviyede olduğu belirlenmiştir.
Aim: This study is conducted to determine the critical thinking levels of Nursing Students of Health Collage and the factor levels influencing this. Method: Sample of the research is formed by 158 students in Nursing Department of Amasya University Health Collage between February-March 2009. Data are collected using personal information form and California Critical Thinking Tendencies Scale. Results: Scale point average of the students‘ critical thinking is founded as 247.81 ± 23.78. The highest point average among scale sub-dimensions is the analytical thinking with 48.77±5.08. Conclusion: It is founded that critical thinking level of the students is medium.

Description

Keywords

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

20

Issue

3

Start Page

219

End Page

226

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By