Publication: Temel Eğitim Bölümü Öğrencilerinde Ağız-Diş Sağlığı Eğitiminin Etkisi: Bilgi, Tutum ve Davranış Değişikliklerinin Değerlendirilmesi
Abstract
Amaç: Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının ağız ve diş sağlığı konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarını değerlendirmek ve ağız sağlığı eğitim programının bu alanlardaki gelişime, etkisini belirlemektir. Materyal ve Metot: Çalışmaya, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında 3. ve 4. sınıf düzeyinde eğitim görmekte olan 117 öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcılara, 22 sorudan oluşan ağız ve diş sağlığına yönelik bilgi, tutum ve davranış anketi ve 20 sorudan oluşan Hiroşima Üniversitesi Diş Sağlığı Davranış Envanteri (HU-DBI) uygulanmıştır. Ardından katılımcılar, dört hafta boyunca haftada bir gün gerçekleştirilen ağız ve diş sağlığı eğitim programa katılmıştır. Eğitim sürecinin tamamlanmasından bir hafta sonra, aynı anketler tekrar uygulanarak, eğitim öncesi ve sonrası veriler karşılaştırılmış ve programın etkinliği değerlendirilmiştir. Bulgular: Eğitim sonrasında, öğretmen adaylarının ağız hijyeni alışkanlıklarında belirgin bir iyileşme gözlenmiştir. Diş çürüğü, çürüğün önlenmesi ve flor kullanımı konularındaki bilgi düzeylerinde ve dental travmalar konusunda doğru müdahale yöntemlerini bilen öğretmen adayı sayısında anlamlı bir artış kaydedilmiştir (p<0,001). Uygulanan HU-DBI anket puan ortalamaları, eğitim öncesine göre anlamlı düzeyde artmıştır (p<0,001). Genel olarak, uygulanan eğitim programının öğretmen adaylarının bilgi düzeylerini artırdığı ve olumlu sağlık alışkanlıkları kazanmalarına katkı sağladığı istatistiksel olarak doğrulanmıştır (p<0,001). Sonuç: Bu çalışma, ağız ve diş sağlığı eğitiminin öğretmen adaylarının bilgi düzeyini artırmada ve olumlu alışkanlıklar kazandırmada etkili olduğunu göstermiştir. Bu nedenle, eğitimin sürdürülebilir kılınması, lisans programlarına dahil edilmesi ve uygulamalarla desteklenmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Ağız sağlığı; öğretmen adayı; HU-DBI; bilgi; davranış; tutum
Aim: This study is to evaluate the knowledge, attitudes, and behaviors of pre-service preschool and primary school teachers regarding oral and dental health and to determine the impact of an oral health education program on the improvement of these areas. Materials and Method: The study included 117 pre-service teachers in their third and fourth grades from the Departments of Preschool and Primary School Education within the Department of Primary Education at the Faculty of Education, Ondokuz Mayıs University. Prior to the educational intervention, participants were administered two instruments: a 22-item and the 20-item Hiroshima University-Dental Behaviour Inventory (HU-DBI). Then, the participants attended an oral and dental health education was conducted once a week over a period of four weeks. One week after the completion of the program, the same questionnaires were re-administered to evaluate changes in the participants' knowledge, attitudes, and behaviors. The pre- and post-intervention data were compared to assess the effectiveness of the educational program. Results: Following the training, a significant improvement was observed in pre-service teachers' oral hygiene habits. There was a statistically significant increase in knowledge levels regarding dental caries, caries prevention, the use of fluoride and in the number of pre-service teachers' who knew the correct intervention methods for dental trauma (p<0.001). The mean scores of the administered HU-DBI questionnaire increased significantly compared to the pre-training period. (p<0.001). Overall, the implemented training program was statistically proven to enhance pre-service teachers' knowledge levels and contribute to the development of positive health habits (p<0.001). Conclusion: This study has shown that oral and dental health education is effective in increasing pre-service teachers' knowledge levels and promoting positive health habits. Therefore, it is recommended that such education be made sustainable, integrated into undergraduate programs, and supported with practical training. Keywords: Oral health; pre-service teachers; HU-DBI; knowledge; behavior; attitude
Aim: This study is to evaluate the knowledge, attitudes, and behaviors of pre-service preschool and primary school teachers regarding oral and dental health and to determine the impact of an oral health education program on the improvement of these areas. Materials and Method: The study included 117 pre-service teachers in their third and fourth grades from the Departments of Preschool and Primary School Education within the Department of Primary Education at the Faculty of Education, Ondokuz Mayıs University. Prior to the educational intervention, participants were administered two instruments: a 22-item and the 20-item Hiroshima University-Dental Behaviour Inventory (HU-DBI). Then, the participants attended an oral and dental health education was conducted once a week over a period of four weeks. One week after the completion of the program, the same questionnaires were re-administered to evaluate changes in the participants' knowledge, attitudes, and behaviors. The pre- and post-intervention data were compared to assess the effectiveness of the educational program. Results: Following the training, a significant improvement was observed in pre-service teachers' oral hygiene habits. There was a statistically significant increase in knowledge levels regarding dental caries, caries prevention, the use of fluoride and in the number of pre-service teachers' who knew the correct intervention methods for dental trauma (p<0.001). The mean scores of the administered HU-DBI questionnaire increased significantly compared to the pre-training period. (p<0.001). Overall, the implemented training program was statistically proven to enhance pre-service teachers' knowledge levels and contribute to the development of positive health habits (p<0.001). Conclusion: This study has shown that oral and dental health education is effective in increasing pre-service teachers' knowledge levels and promoting positive health habits. Therefore, it is recommended that such education be made sustainable, integrated into undergraduate programs, and supported with practical training. Keywords: Oral health; pre-service teachers; HU-DBI; knowledge; behavior; attitude
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
78
