Publication:
Öğretim Üyelerinin Algılarına Göre Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetiminin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalışma

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı yükseköğretimde toplam kalite yönetiminin değerlendirilmesi hakkında öğretim elemanlarının algıları ve bu algıların fakülte, akademik ünvan, cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenine göre farklılık gösterip göstermediği incelemektir. Bu amaçla, toplam kalite yönetimine ve toplam kalite yönetiminin alt boyutlarına göre öğretim elemanlarının algıları değerlendirilmiştir. Bu çalışmada bir devlet üniversitesinde çalışan 248 öğretim üyesine anket soruları yöneltilerek veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS Statics 25 paket programı ile analiz edilmiştir. Öncelikle güvenirlik analizi yapılmış, demografik özelliklere göre frekans tabloları oluşturulmuştur. Daha sonra toplam kalite yönetimi uygulamalarının ve ölçeğin alt boyutlarına göre demografik özellikler kapsamında oluşan gruplardan farklılıklar değerlendirilmiştir. Bu farklılıkların; toplam kalite yönetiminin ve ölçeğin beş alt boyutun (müşteri beklentileri, iç müşteri ilişkilerini anlama ve bilgi edinme mekanizmaları, iç müşteri ilişkilerini destekleyici mekanizmalar, iç müşteri ilişkileri yönetimini engelleyen faktörler ve fakültedeki iç çevre-kültür) fakülte değişkenine göre ve ölçeğin 2 alt boyutunun (müşteri beklentileri ve fakültedeki iç çevre-kültür) akademik ünvan değişkenine göre 0.05 anlamlılık düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır. Akademik ünvana göre ortaya çıkan farklar Profesör ve Dr.Öğretim Üyesi arasındadır. Anahtar Sözcükler: Kalite, Toplam Kalite Yönetimi, Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi.
The aim of this study is to examine the perceptions of faculty members about the evaluation of total quality management in higher education and whether these perceptions differ according to faculty, academic title, gender and professional seniority variable. For this purpose, perceptions of faculty members were of total quality management. In this study, data were obtained by asking questionnaire questions to 248 faculty members working at a public university. The data obtained were analysed with SPSS Statistics 25 package program. Firstly, reliability analysis was made and frequency tables were created according to demographic characteristics. Then, the differences between the groups formed within the scope of the demographic characteristics according to the sub-dimensions of the total quality managements practices and the scale were evaluated. These differences; it was revealed that the total quality management and the five sub-dimension of the scale (customer expectations, understanding internal customer relations and information acquisition mechanism, factors preventing internal customer relationship management and internal environment-culture in the faculty) were at the level of 0.05 significance according to the faculty variable and the two sub-dimensions of the scale (customer expectations and the internal environment-culture in the faculty) according to the academic title variable. The differences emerging according to academic title are between Professor and Doctor Faculty Member. Key Words: Quality, Total Quality Management, Total Quality Management in Higher Education.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

106

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By