Publication:
Üniversite Öğrencilerinin Erken Dönem Uyumsuz Şemaları, Bilişsel Çarpıtmaları ve Depresyon Düzeyleri Arasındaki İlişki

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin erken dönem uyumsuz şemaları, bilişsel çarpıtmaları ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Karadeniz Bölgesinde bulunan bir üniversitenin 12 farklı fakültesinde eğitimlerine devam etmekte olan 354 öğrenci oluşturmuştur. Bu çalışmada veri toplama amacıyla kişisel bilgi formu, erken dönem uyumsuz şemalar ölçeği ve Beck depresyon envanteri kullanılmıştır. Tüm istatistiksel işlemler SPSS 23 veri analizi programında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin en sık kullandıkları üç bilişsel çarpıtmanın; zihin okuma, duygusal çıkarım ve dayatmalar olduğu ve en az kullandıkları bilişsel çarpıtmaların ise kişiselleştirme, falcılık yapma ve kendini ya da diğerlerini suçlama olduğu tespit edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin en fazla sahip olduğu erken dönem uyumsuz şemaların ayrıcalıklılık/yetersiz özdenetim, cezalandırılma ve onay arayıcılık iken, en az sahip oldukları erken dönem uyumsuz şemaların ise kusurluluk, duygusal yoksunluk ve iç içe geçme/bağımlılık olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bilişsel çarpıtmaları yüksek; başarısızlık, karamsarlık, sosyal izolasyon/güvensizlik ve kusurluluk şemalarına yüksek düzeyde sahip olan üniversite öğrencilerinin depresyon düzeylerinin de yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to examine the relationships between university students' early maladaptive schemas, cognitive distortions and depression levels. The study group of the research consisted of 354 students continuing their education in 12 different faculties of a university in the Blacksea Region . The scales used for data collection in this study are personal information form, early maladaptive schemas scale and Beck depression inventory. All statistical analysis were performed in SPSS 23 data analysis program. According to the findings obtained in the study, the three most common cognitive distortions used by university students are found to be mind reading, emotional inferences and impositions, and the least used cognitive distortions are personalization, fortune-telling and blaming oneself and others. It is concluded that while the early maladaptive schemas that the university students have the most are privilege/insufficient self-control, punishment and approval seeking, while the early maladaptive schemas they have the least are imperfection, emotional deprivation and nesting/dependence. It was concluded that university students with high cognitive distortions and high levels of failure, pessimism, social isolation/insecurity and imperfection schemas also had high depression levels.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

63

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By