Publication:
Grafik Tasarım Temel Disiplinlerinden Tipografinin Öğretiminde Vektörel Tabanlı Yazılımların Kullanımı

dc.contributor.advisorKoyuncu, Sevgi
dc.contributor.authorTural, Evren
dc.date.accessioned2020-07-21T21:16:07Z
dc.date.available2020-07-21T21:16:07Z
dc.date.issued2017
dc.departmentOMÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalıen_US
dc.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü / Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı
dc.descriptionTez (doktora) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2017en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 96268en_US
dc.description.abstractTipografi, güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde, grafik alan uygulamaları içinde yer alan, yazının bir tasarım içerisindeki etkilerinin ve öneminin daha güçlü kavratılmasında uygulamalı olarak öğrenciye verilmeye çalışılan bir alt disiplindir ve grafik tasarımı eğitimi içerisindeki önemi yadsınamaz. Araştırmanın amacı, Türkiye'deki üniversitelerin grafik tasarımı ve ilgili bölümlerinin ders içeriklerinde yer alan ve grafik tasarımın temel disiplinlerinden olan tipografinin öğretiminde vektörel tabanlı yazılımların, eğitimciler tarafından etkin bir şekilde kullanılıp kullanılmadığını incelemek ve varsa bu konudaki eksikliklerin giderilip, bu tip yazılımların daha verimli kullanılması için öneriler sunmaktır. Tipografinin öğretiminde vektörel yazılımların kullanım durumunu anlayabilmek adına araştırmacı tarafından 9 anket sorusu hazırlanmıştır. Bu ankette sorulan sorulara toplam 26 üniversiteden 46 akademisyen görüş bildirmiştir. Bu üniversitelerden 19'u devlet üniversitesi, 7'si ise vakıf üniversitesidir. Anketten elde edilen sonuçlar neticesinde, katılımcıların %90'dan fazlasının tipografi eğitiminde vektörel yazılımları kullandığı, yürüttükleri tipografi, proje ve masaüstü yayıncılık derslerinde öncelikli olarak vektörel tabanlı yazılımları tercih ettikleri görülmüştür. İlüstrasyon ve ambalaj tasarımı derslerinde ise tipografi eğitimi amaçlı vektörel yazılımların kullanılmasının eğitimcilerin ikincil öncelikleri olduğu anlaşılmaktadır. Araştırma sonucunda, bazı vektörel yazılımların benzer işlevdeki diğer yazılımlara gore daha fazla tercih edildiği görülmüştür. Piyasada sıklıkla kullanılan bu yazılımların akademisyenlerce, ilgili derslerde az da olsa öğretiminin, öğrencilerin meslek hayatında faydalı olabileceği düşüncesi oluşmuştur. Anahtar Sözcükler: Tipografi, Vektörel Yazılımlar, Grafik Tasarım Eğitimi
dc.description.abstractTypography is a subdiscipline in graphic field of Fine Arts education, trying to students given as a application form for creating more powerful understanding the importance and effects of type in design, and its importance is undeniable in graphic design education. The target of this research is to examine whether graphic design and related departments of the universities in Turkey that using vector based softwares effectively by educators in teaching of typography, which is one of the main disciplines of graphic design in the course contents, eliminating deficiencies and offering suggestions for more efficient use of such software. Nine survey questions prepared for situation of usage in vector softwares in Typography education. Total 46 academic staff from 26 universities gave opinions about this survey. These are 19 state and 7 foundation universities. It's observed more than 90% of the participants using and preferring vector based softwares primarily in the typography, project and desktop publishing courses as a result of the survey. In the illustration and packaging design courses, it is understood that the using of vector based software for typography education has a secondary priority. As a result of this research, it's seen that some certain vector based softwares is preferred mostly, while some others of similar function using very little. These softwares which are frequently used in the market, may be useful for students in their profession, if less of them in related courses, as attituded by academicians. Keywords: Typography, Vector Softwares, Graphic Design Educationen_US
dc.formatXIII, 125 y. : tablo ; 30 sm.en_US
dc.identifier.endpage143
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=DPTyuy3wRPq_qvCPSqUB673MXtDKLhgMQtvH-8v0bi5gDYulJK-3WBsm2cLowTCR
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/96268.pdf
dc.identifier.yoktezid456625
dc.language.isotren_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectGüzel Sanatlar
dc.subjectBilgisayar Destekli Eğitim
dc.subjectEğitim
dc.subjectGrafik Sanatlar
dc.subjectGrafik Tasarımı Eğitimi
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTasarım
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectComputer Assisted Educationen_US
dc.subjectTipografi
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectGraphic Artsen_US
dc.subjectVektörler
dc.subjectGraphic Design Educationen_US
dc.subjectDesignen_US
dc.subjectYazılım
dc.subjectTypographyen_US
dc.subjectVectorsen_US
dc.subjectÖğretim
dc.subjectSoftwareen_US
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectÖğretim Yöntemleri
dc.subjectTeaching Methodsen_US
dc.subject.otherTEZ DOK T929g 2017en_US
dc.titleGrafik Tasarım Temel Disiplinlerinden Tipografinin Öğretiminde Vektörel Tabanlı Yazılımların Kullanımı
dc.titleThe Using of Vector Based Softwares in Education of Typography Which Is One of the Basic Disciplines of Graphic Designen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files