Publication:
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Etkinlikler ve Ortamlar Arası Geçişlerini Kolaylaştırmada Hazırlayıcı Videoların Etkililiği

dc.contributor.authorOzkan, Serife Yucesoy
dc.contributor.authorGülboy, Emrah
dc.date.accessioned2025-12-10T23:22:04Z
dc.date.issued2022
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempEskişehir Osmangazi Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.description.abstractOkul öncesi dönemdeki özel gereksinimi olan çocuklar, etkinlikler ve ortamlar arası geçişler sırasında akranlarına oranla daha fazla zaman harcamaktadır. Uzayan geçiş süreleri de öğretim için ayrılan sürenin kısalmasına neden olmaktadır. Alanyazında, otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara bağımsız geçiş davranışlarını kazandırmak ve çocukların geçişlerde harcadıkları süreleri kısaltmak üzere çeşitli öncül temelli geçiş stratejileri bulunmaktadır. Bu geçiş stratejilerinden birisi de hazırlayıcı videolardır. Çalışmanın amacı, öncül temelli bir geçiş stratejisi olan hazırlayıcı videoların, otizm spektrum bozukluğu olan çocukların bağımsız geçişlerini artırma ve geçişlerde harcadıkları süreyi kısaltmadaki etkililiğini incelemektir. Ayrıca, hazırlayıcı videoların kabul edilebilirliğini ortaya koymak üzere katılımcı çocukların ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya, yaşları 4-6 arasında değişen, otizm spektrum bozukluğu tanısı olan dört çocuk katılmıştır. Hazırlayıcı videoların etkililiğini değerlendirmek için ABAB deseni kullanılmıştır. Bulgular, otizm spektrum bozukluğu olan çocukların bağımsız geçişlerini artırma ve geçişlerde harcadıkları süreleri kısaltmada hazırlayıcı videoların etkili olduğunu göstermektedir. Sosyal geçerlik bulguları da ebeveynlerin ve öğretmenlerin hazırlayıcı videoların kabul edilebilirliği hakkındaki görüşlerinin oldukça olumlu olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, çalışmanın bulguları hazırlayıcı videoların otizm spektrum bozukluğu olan çocukların geçişlerini kolaylaştırabileceğini ortaya koymaktadır. Çalışmada, ileri araştırmalara ve uygulamalara yönelik öneriler sunulmuştur.en_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1026227
dc.identifier.endpage394en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage373en_US
dc.identifier.trdizinid513343
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.30831/akukeg.1026227
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/513343/the-effects-of-video-priming-on-facilitating-the-transition-of-children-with-autism-spectrum-disorder-between-activities-and-settings
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/35523
dc.identifier.volume15en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectÖzelen_US
dc.titleOtizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Etkinlikler ve Ortamlar Arası Geçişlerini Kolaylaştırmada Hazırlayıcı Videoların Etkililiğien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files