Publication:
TPİKE-Ç: Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Çocuk Formunun Türkçe Uyarlaması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi

dc.contributor.authorTepe, Yeliz Kındap
dc.contributor.authorKihtir, Amine Bükre
dc.date.accessioned2025-12-11T01:43:56Z
dc.date.issued2024
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,Trabzon Üniversitesien_US
dc.description.abstractBu çalışmada Temel Psikolojik İhtiyaçlar Kuramı çerçevesinde özerklik, ilişkisellik ve yeterlik ihtiyaçlarının doyumunu ve engellenmesini inceleyen ‘Temel Psikolojik İhtiyaçların Karşılanması ve Engellenmesi Ölçeği Çocuk Formu’nun (van der Kaap-Deeder ve ark., 2015) Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 5., 6. ve 7. sınıfa devam eden 357 öğrenci (206 kız, 150 erkek) oluşturmuştur (Ort. = 11.59; S = 1.13). Katılımcılar Temel Psikolojik İhtiyaçların Karşılanması ve Engellenmesi Ölçeği-Çocuk Formu, Depresif Belirtiler Ölçeği ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’ni cevaplandırmışlardır. Bu doğrultuda ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri gerçekleştirilerek psikometrik özellikleri incelenmiştir. Verilerin analiz edilmesinde doğrulayıcı faktör analizi, Pearson korelasyon katsayıları analizi, MANOVA ve iç tutarlılık testleri kullanılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ve iç tutarlılık analizleri sonucunda 19. Maddenin faktör yükünün düşük olması sebebiyle ölçekten çıkarılmasına karar verilmiştir. Elde edilen son modelde gözlemlenen uyum iyiliği değerlerinin kabul edilebilir seviyede olduğu görülmüştür. Ölçüt geçerliği bulguları, alanyazın ile tutarlı sonuçlar sergilemiş ve engellenme boyutlarının benlik saygısı ile negatif, depresif semptomlar ile pozitif korelasyon gösterdiğine işaret etmiştir. Benzer şekilde ölçekte ihtiyaçların doyumu alt boyutlarının da benlik saygısı ile pozitif, depresif semptomlar ile negatif korelasyon gösterdiği görülmüştür. Bulgular sonucunda uyarlanan ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğuna karar verilmiş ve Türkiye’de çocuk örneklemi için önemli bir ölçüm aracı alana kazandırılmıştır.en_US
dc.identifier.doi10.7816/nesne-12-32-05
dc.identifier.endpage223en_US
dc.identifier.issn2147-6489
dc.identifier.issue32en_US
dc.identifier.startpage209en_US
dc.identifier.trdizinid1329969
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.7816/nesne-12-32-05
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1329969/tpike-c-temel-psikolojik-ihtiyaclar-olcegi-cocuk-formunun-turkce-uyarlamasi-ve-psikometrik-ozelliklerinin-incelenmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/45602
dc.identifier.volume12en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofNesne Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleTPİKE-Ç: Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Çocuk Formunun Türkçe Uyarlaması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files