Publication:
Genç Öğrenenlerin Kültürlerarası Hikayeler Yoluyla Kültürlerarası Farkındalığını Geliştirme

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Küreselleşen dünya, gelişen teknoloji ve ulaşım sayesinde farklı ülkelerden ve kültürlerden insanlar gerek sanal gerek gerçek dünyada daha kolay bir şekilde buluşmaktadır. Bu noktada kültürlerarası iletişim becerisi önem kazanmaktadır. Ortak dil olarak İngilizce kültürlerarası iletişimde aracı görevi görmektedir. Artık sadece yerli konuşmacıya ait kültüre değil, dünya kültürlerine dair bilgi sahibi olmak, farkındalık kazanmak, faklı kültürlere ait değerlere önyargısız yaklaşabilmek, hoşgörülü olmak, bunları kültürlerarası iletişimde işe koşmak önemli hale gelmiştir. Ayrıca, 2001'de Avrupa Konseyi tarafından, Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni'nin yayınlanmasıyla, kültürlerarası iletişim becerisi ve kültürlerarası farkındalık yabancı dil öğreniminin ve öğretiminin esaslarından biri olmuştur. Kültürlerarası farkındalık ile ilgili yurtdışında ve yurt içinde yapılan çalışmalar üniversite öğrencileri ve öğretmenler gibi yetişkin grubu hedef almıştır. Özellikle genç öğrenenlerle yapılmış çalışmalar hem yurt dışında hem yurt içinde yetersizdir. Bu tez çalışması alanyazındaki bu boşluğa katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Bu araştırma, kültürlerarası hikayelerin ortaokul 5. Sınıf öğrencilerinin kültürlerarası farkındalık düzeyine katkısının olup olmadığını karma araştırma deseni ile ortaya koymaktadır. Öğrenciler farklı kültürlere ait hikayelerin anlatıldığı ve ilgili etkinliklerin yapıldığı 9 haftalık bir müdahale programına katılmışlardır. Program öncesi ve sonrasında öğrencilere kültürlerarası farkındalık anketi uygulanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin hikayelerle ve hikayelerin kültürlerarası farkındalıklarına katkısı ile ilgili fikirlerini öğrenmek için, öğrencilerden her hikaye sonrası ve program sonrası yansıma kağıdı yazmaları istenmiştir. Anket verileri SPSS 25 ile nitel veriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Hem nitel hem de nicel veriler kültürlerarası hikayelerin genç öğrenenlerin kültürlerarası farkındalığını geliştirmede etkili olduğunu göstermiştir. Sonuçların ilgili alanyazına katkısının olması, çalışmanın ise kültürlerarası farkındalığı artırmada sınıf içinde yapılabilecek etkinliklere model teşkil etmesi beklenmektedir.
The globalizing world, advancing technology, and transportation enable people from different countries and cultures to meet more easily, both virtually and in reality. At this point, intercultural communication skills become important. As a lingua franca, English acts as a mediator in intercultural communication. It is now crucial not only to know the culture of native speakers but also to be aware of world cultures, approach different cultural values without prejudice, be tolerant, and apply these skills in intercultural communication. Additionally, with the publication of the Common European Framework of Reference for Languages by the Council of Europe in 2001, intercultural communication skills and awareness have become essential in foreign language learning and teaching. Studies on intercultural awareness, both abroad and at home, have targeted adult groups such as university students and teachers. Studies, especially with young learners, are insufficient. This thesis aims to fill this gap in the literature. The study explores whether intercultural stories contribute to the intercultural awareness levels of 5th-grade secondary school students through a mixed research design. Students participated in a 9-week intervention program featuring stories from different cultures and related activities. An intercultural awareness questionnaire was administered to the students before and after the program. Moreover, to learn the students' ideas about the stories and their contribution to their intercultural awareness, they were asked to write reflection papers after each story and after the program. The quantitative data was analyzed via SPSS 25, and the qualitative data was analyzed through content analysis. Both qualitative and quantitative data indicated that stories across cultures were effective in enhancing young learners' intercultural awareness. It is expected that the results will contribute to the relevant literature and that this study will serve as a model for the in-class activities that can be conducted to increase intercultural awareness.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

137

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By